Po Nissane a Jaguar Land Roveri momentálne navrhuje digitálne budíky a dotykové obrazovky na prístrojové dosky vo Volve vo Švédsku. Jeho rukopis vidieť na tých najluxusnejších vozidlách! Autá a kreslenie miloval už od alička, ale až na gymnáziu pochopil, že keď obe vášne skĺbi, dá sa tým veľmi slušne uživiť. Začal preto kresliť intenzívnejšie a odcestoval na výmenný pobyt do USA, kde sa zdokonalil v angličtine. Po návrate sa s rodinou presťahoval do Veľkej Británie, kde po strednej škole začal žiť svoj veľký dizajnérsky sen.
„Dostal som sa na Coventry University - jednu z najlepších škôl, ktoré sa venujú automobilovému dizajnu,“ začína svoje rozprávanie Tomáš, ktorý prácu vo svetových automobilkách okúsil už počas štúdia. „Navštívil som Nissan v Japonsku, kde som pár týždňov stážoval, a dostal som sa aj do automobilky Jaguar Land Rover, kde som mal úžasnú možnosť pracovať na ich novom aute Jaguar I-Pace. Po prezentácii mojej bakalárky o Jaguar Volanti, čo je paradoxne helikoptéra, nie auto, som dostal ponuky z automobiliek po celom svete - z Kia, Nissanu, Rolls-Royce, Mazdy i Volva,“ hovorí dizajnér.
Z Jaguara do Volva
Do Jaguara ho prijali po tom, čo pri hľadaní letnej brigády reagoval na prácu grafika pre automobilový sektor. „Naposledy vyšiel Jaguar I-Pace koncept a po ňom príde produkčná verzia. Na oboch som pracoval na užívateľskom rozhraní. Taktiež som pracoval na detailoch aj pre iné modely v Jaguar Land Rover,“ hovorí Tomáš, ktorý sa významne podieľal práve na koncepte SUV Jaguar I-Pace. Ten je priamym konkurentom elektrickej Tesly Model X. Po ukončení projektu v Jaguari v Anglicku sa talentovaný Slovák presunul ku konkurencii. „Volvo bolo jedno z mojich posledných interview a po návšteve Švédska bolo rozhodnuté. Takmer na mieste sme sa dohodli, že ideme do toho!“ prezrádza dizajnér.
Výrobné tajomstvo
Vo Volve Tomáš pracuje ako experience dizajnér. „Dizajnujem digitálne budíky, dotykové obrazovky a iné súčasti vozidla, s ktorými vodič príde do styku a má mať čo najlepší zážitok,“ hovorí o svojom zaujímavom povolaní. „Pracujem na návrhoch a predstavujem si, ako by ďalšia generácia áut mohla vyzerať a fungovať. Musím myslieť na to, že čo sa raz dostane do auta, ostáva tam naveky,“ hovorí. Projekty, na ktorých Tomáš aktuálne pracuje však podliehajú výrobnému tajomstvu. „Ako hovorí James Bond, keby som vám to povedal, musel by som vás zabiť. Tieto projekty sú prísne tajné,“ zdôraznil mladý dizajnér, ktorý napodiv vlastné vozidlo nemá. „Rád však prebehnem to moje žlté Lambo večer doma na playstation,“ prezradil so smiechom.
Legendárny dizajnér Kabaň
Najznámejším slovenským dizajnérom v službách svetových automobiliek je bezpochyby Jozef Kabaň (44), ktorý po 9 rokoch skončil na pozícii šéfdizajnéra Škody. Z jeho pera vzišla aktuálna Fabia, Octavia, Superb či model Kodiaq a na premiéru čaká 2. generácia SUV Yeti. Rodák z Námestova pod krídlami Volkswagenu vyštudoval londýnsku Kráľovskú akadémiu a onedlho už pracoval na svojom najprestížnejšom projekte - Bugatti Veyron. Teraz stojí pred novou výzvou a v druhej polovici roka by už mal zarezávať ako šéfdizajnér pre BMW.
Jaguar I-Pace
Michal Bednár, Auto Bild - Ide o pojazdný koncept/štúdiu elektrického SUV Jaguar I-Pace, konkurenta pre značku Tesla Model X. Mal by prísť na trh koncom roka 2018, no výrobca už na toto vozidlo prijíma aj nezáväzné rezervácie. Cena by sa mala začínať na sume 80 000 eur.
- Krútiaci moment: 700 Nm
- Objem kufra: 530 litrov
- Zrýchlenie: z 0 na 100 km/h za 4 sekundy
- Výkon: 400 koní