Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip

Kontrola výstavby križovatky Triblavina nedopadla dobre: Toto všetko je nesprávne!

Kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR zistili viaceré nedostatky v príprave stavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava.

Ide napríklad o chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania.

"Vnútorný kontrolný systém Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nefungoval optimálne, vykazoval prvky formálnosti a aj preto zistenia NKÚ nedokázali diaľničiari identifikovať vo vlastnej réžii," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková po tom, ako úrad ukončil mimoriadnu kontrolu v diaľničnej spoločnosti.

Kontrolný úrad podľa jej slov upozornil vedenie NDS na hroziace riziko, že pri stavbe križovatky Triblavina nebude dodržaný plánovaný termín ukončenia stavby. Preverením finančného harmonogramu projektu totiž kontrolóri zistili značné meškanie oproti plánu.

 

"Skutočne realizované práce k 31. decembru 2016 predstavovali približne 3,7 milióna eur v porovnaní s plánovanými 14,7 miliónmi eur," vyčíslila Bolech Dobáková. Aj preto podľa nej existuje riziko nutnosti ďalších úprav časového harmonogramu a hrozí tak nedodržanie termínu ukončenia stavby do 13. mája 2017. Oneskorenie spôsobilo podľa NKÚ najmä podcenenie časovej náročnosti procesu prípravy a priebehu verejného obstarávania.

"Kontrolóri poukázali aj na to, že zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 zo šesťpruhu so súbežnými komunikáciami na osempruh bez súbežných komunikácií nebola v čase kontroly v súlade s platným Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja," dodala hovorkyňa. V tejto veci sa podľa jej slov nezačalo konanie vo veci rozporu na Ministerstve dopravy a výstavby SR.

Projektová dokumentácia, ktorú kontrolóri spolu s pribratými osobami preverovali, neobsahovala výsledky podrobnej analýzy dopravných prieskumov. "Nástroje dopravného plánovania boli použité len v dvoch dokumentáciách, čo môže výrazne ovplyvniť hospodárnosť a efektívnosť použitia verejných zdrojov v uvedenom projekte," vysvetlila Bolech Dobáková.

Kontrolóri podľa nej upozornili aj na fakt, že štúdia z roku 2015 aj všetky predchádzajúce vychádzali len z prepočtov dopravnej prognózy cez koeficienty, ktoré neboli dokladované výkonom dopravného prieskumu. Podľa kontrolného úradu sa pritom v prípade splnenia všetkých požiadaviek podľa platných technických noriem mohla NDS jednoznačne oprieť o výsledky komplexnej inžinierskej práce. "Tieto sa však v žiadnej predloženej a preverenej dokumentácii nenachádzali," upozornila hovorkyňa.

NKÚ diaľničnej spoločnosti po kontrole odporučil vyžadovať od zhotoviteľov vypracovanie technických štúdií a projektovej dokumentácie podľa platných technických noriem a technických podmienok. "Vzhľadom na to kontrolóri odporúčajú zaradiť do objednávky alebo opisu predmetu zákazky pri verejnom obstarávaní podrobný popis technického zadania," doplnila Bolech Dobáková. Úrad zároveň odporučil prijať opatrenia, ktoré budú viesť k zníženiu rizík a k optimalizácii procesov plánovania a prípravy investičnej výstavby.

Rezortu dopravy súčasne kontrolóri odporučili doplniť a aktualizovať technické normy Slovenskej technickej normy, podmienky a inštrukcie o dopravno-inžinierskej dokumentácii a pravidelne preškoľovať zodpovedných zamestnancov ministerstva a podriadených organizácií o technických podmienkach a normách v systéme inžinierskych činností v súvislosti s projektovými prácami.

NKÚ robil mimoriadnu kontrolu v NDS zameranú na plnenie Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 aj na postup akciovej spoločnosti pri príprave a riadení strategických infraštruktúrnych projektov. Tento proces bol preverený práve na projekte stavby diaľnice D1 Bratislava – Trnava, križovatka Triblavina.

 

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Ilustračné foto
Víchrica na Slovensku?! Meteorológovia vydávajú výstrahy: TU si dávajte pozor
Betlehemské svetlo.
Váš Tip
Betlehemské svetlo osvetlí aj duše ľudí v ťažkom rozpoložení: Aha, kde si ho môžete odpáliť!
Foto
Legendárny Alexander Vencel st. zápasí s problémami: Musím byť blízko lekárov!
Americký prezident Joe Biden.
USA čelia vážnej ŽALOBE: Vinu hádžu aj na Bidena! Znepokojivé, o čo ide
Sprava predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová, predseda Európskej rady António Costa a maďarský premiér Viktor Orbán počas tlačovej konferencie po skončení summitu EÚ v Bruseli 19. decembra 2024.
Foto
ROZPAD Európskej únie? Slová Orbána vás šokujú! Jedinou možnosťou podľa neho je...
Americký prezident Joe Biden.
POSLEDNÝ počin Bidena pred koncom obdobia? Aha, ČO americký prezident plánuje!
Volodymyr Zelenskyj, Robert Fico.
Foto
NEZHODY Fica a Zelenského: Ostrá výmena názorov! TOTO slovenský premiér nečakal
Row of heavy nuclear missiles against blue sky with clouds. See also:
USA majú vážne obavy: Jadrovo vyzbrojená krajina má vyvíjať NEBEZPEČNÉ rakety! Mohli by zasiahnuť...
Hádka mužov v Handlovej sa skončila vraždou
Handlovou otriasla násilná vražda muža († 32): Znepokojivá spoveď susedov, čo sa dialo pred tragédiou?
(Zľava) Ján Ferenčák, Radomír Šalitroš, Samuel Migaľ, Roman Malatinec.
Foto
Skupina okolo Migaľa pritvrdzuje: Mohli by k sebe nespokojní poslanci z Hlasu zlákať TOHTO muža?
Lukáš dnes žije plnohodnotný život zdravého človeka.
To, čo Lukáša zachránilo, bolo ohromujúce: Zdravotný stav sa zhoršoval, až kým... Unikátny zákrok!
Šéf Hlasu Matúš Šutaj Eštok trvá na dôkladnom prešetrení situácie.
Incident Puškárovej a Pročka v garáži má dohru: Lietajú trestné oznámenia! Komu Šutaj Eštok ďakoval?