"Existuje cesta k zrušeniu Mečiarových amnestií bez spochybňovania suverenity ústavodarnej moci Národnej rady, bez zbytočného medzičlánku a bez právnej neistoty. Tou cestou je schválenie ústavného zákona o zrušení Mečiarových amnestií spolu s uznesením Národnej rady o vyhlásení referenda a jeho následné platné uskutočnenie," uviedol Figeľ, ktorý rozumie pochybnostiam ohľadom koaličného riešenia zrušenia amnestií.
O koaličných návrhoch rokuje parlament v zrýchlenom režime a mohol by o ňom rozhodnúť už vo štvrtok 30. marca. Podľa Figeľa vytvára oprávnené otázniky o zámere niektorých navrhovateľov, ako aj o scenároch následného vývoja.
Návrhy koalície pozostávajú z viacerých zmien. Národná rada SR má dostať v Ústave SR právomoc zrušiť amnestie a milosti prezidenta SR. Následne by mohla pristúpiť k zrušeniu Mečiarových amnestií. Rozhodnutie parlamentu má potom preskúmať Ústavný súd SR. Keď ho odobrí, bude platné. Opozícia má viaceré pripomienky, ktorými podmieňuje podporu návrhom.
Riziko nedostatočnej účasti občanov na ratifikačnom referende považuje Figeľ za menšie a prijateľnejšie ako všetky riziká vládneho návrhu a "špekulatívnych kompromisov". Zdôrazňuje, že charakter štátu, kvalita demokracie a zameranie politiky je v rukách občanov.
"Referendum môže byť historickým zlomom v prospech lepšej perspektívy Slovenska tak, ako ním boli voľby roku 1998, ktoré prišli po štátnych zločinoch a mocenských, protiústavných manipuláciách včítane zmareného referenda o priamej voľbe prezidenta," doplnil Figeľ.
Zároveň si myslí, že ratifikačné hlasovanie občanov o kľúčovom ústavnom zákone parlamentu posilní v ľuďoch vedomie vlastníctva demokracie a základných práv a vplyvu na verejnú moc a spravodlivosť v štáte. "A práve to dnes naša krajina veľmi potrebuje," uzavrel.