Kiska ho na revanš nazval klamárom, keďže mu sám minister vraj povedal, aby uprednostnil vládnu letku pred súkromným spôsobom prepravy. Nový Čas tak zisťoval, či prezident po prevalení škandálu bude hľadať iné spôsoby cestovania domov za svojou polovičkou Martinou, ktorá sa stará o dve malé deti. Od roku 2015 prezident Kiska sedel na palube 454 letov, z toho až 319 z nich využil na súkromné účely, teda aj na cesty do rodného Popradu za svojou manželkou Martinou.
Po tom, ako sa kauza prevalila, sa spustila polemika o tom, či má, alebo nemá prezident lietať vládnou letkou. Šéf SaS Richard Sulík si myslí, že vládna koalícia, ktorá vyčíta Kiskovi papalášizmus, je mimo reality, avšak Kiska podľa neho nemal absolvovať toľko letov. „Aj mne tlačili kaleráby do hlavy, že lietadlá musia lietať, inak budú lietať prázdne. Dankova požiadavka, aby Kiska tieto lety zaplatil, je scestná, lebo ak ich raz ministerstvo vnútra povolilo, tak ich povolilo, a treba sa pýtať Kaliňáka, prečo povolil 400 súkromných letov,“ napísal Sulík s tým, že taký počet súkromných letov je neobhájiteľný.
Kiska tvrdí, že minister vnútra ho požiadal, aby využíval letku ministerstva vnútra. Či sa niečo v Kiskových letoch po škandále zmení, zostáva otázne. Kancelária prezidenta zatiaľ nekonkretizovala, ako sa hlava štátu k problematike postaví. Nový Čas zisťoval, či existujú nejaké prekážky na to, aby prezident cestoval vlakom alebo autom a ako sa to vyplatí. „Presun prezidenta republiky vozidlom vyžaduje sprievodné vozidlá s ochrankármi, spravodajskú ochranu, nasadenie policajných jednotiek... Presun vlakom je ešte drahší. Cestovanie najvyšších ústavných činiteľov lietadlom je najlacnejšia alternatíva,“ konštatuje bezpečnostný analytik Jaroslav Naď.
Vlak patril aj medzi obľúbené spôsoby dopravy Kiskovho predchodcu Rudolfa Schustera. Bývalý šéf Úradu na ochranu ústavných činiteľov Juraj Zábojník dodáva, že Schusterove vlaky neboli lacnou záležitosťou. „Na všetkých staniciach musia byť príslušné bezpečnostné zložky v rámci súčinnosti a takisto sa všetky vozidlá a personál pohybujú po trase zo západu na východ. Takže to nič nerieši,“ krúti hlavou analytik.
Tipy pre prezidenta
Uhrádzať vládny špeciál: Ak bude aj naďalej cestovať za ženou Martinou vládnou letkou za štátne, kritika z radov koaličných politikov a vládnych funkcionárov sa bude stupňovať.
Auto: Tento scenár prepravy vyžaduje spoluprácu s policajnými a bezpečnostnými zložkami, so spravodajskou ochranou a s ochrankármi.
Vlak: Tento spôsob dopravy však patrí medzi jeden z najdrahších. Vyžaduje aj monitorovanie a zabezpečenie trajektórie vlaku bezpečnostnými zložkami.
Sociálne siete: Ak chce prezident Kiska udržiavať kontakt s manželkou, nemusí za ňou letieť, stačí si zapnúť sociálnu sieť - napríklad na facebooku. Práve na ňom je hlava štátu viac než aktívna.
Teleportácia: Poslankyňa Helena Mezenská svojho času propagovala naozaj netradičný spôsob cestovania - teleportáciu. Poradí aj v tomto prípade?
Cestovanie vlakom som mal rád
Rudolf Schuster, exprezident - Pre mňa bolo cestovanie vlakom dobré. Vo vlaku to bolo oveľa voľnejšie ako v aute. Mne sa to páčilo, mohol som sa porozprávať s manželkou, ale aj s dcérou, ak niekedy išla s nami. Aj ľudia za mnou chodili a pýtali sa ma na rôzne veci a stretávali sme sa spolu v jedálenskom vozni. Bolo to také ľudské a normálne.