Kto vie lepšie ohodnotiť kvalitu piva ako samotní pivári a krčmári, ktorí si na to roky poctivo cibria svoje chuťové bunky? Nikto. Nijakí degustátori v bielych plášťoch, ale štamgasti! Zo štamgastov predsa hovoria skúsenosti. Oni najlepšie vedia, na ktorom stupni má pivo tú najlepšiu teplotu, v akom rytme sa má pohupovať pena na vrchu zlatého moku v rukách sexi čašníčky, a tiež to, koľko dúškov dobre vychladenej dvanástky potrebuje bežný štamgast, aby neumrel od smútku a smädu. Preto, ak má zodpovedný pivovar vybrať najlepšie špeciálne pivko pre jarnú sezónu, mal by na odbornú degustáciu povolať štamgastov. Na Slovensku totiž neplatí len „čo Slovák to odborník na futbal“, ale aj „čo štamgast to odborník na pivo“.
Všetci slovenskí štamgasti by sa do pivovaru nevmestili. Preto slobodný pivársky ľud poveril výberom jarného špeciálu od Corgoňa tých najpovolanejších – svojich krčmárov. Ako prví dostali túto možnosť krčmári z domáceho Nitrianskeho kraja a postupne prídu na rad aj krčmári z iných regiónov. Tí vybavení skúsenými chuťovými bunkami opustili v Deň D svoje vlastné pípy, aby si priamo v pivovare nechali načapovať extra „nachmelené“ pivné špeciály. A z nich vybrali mimoriadne dobré a poriadne horké pivo pre správnych chlapov. Bola to pre nich ťažká a zodpovedná úloha. Čo chutilo piatim krčmárom viac, to sa bude čapovať v každej dobrej slovenskej krčme už od prvého aprílového týždňa až do vypredania zásob. O ktorý typ piva spomedzi degustovaných špecialít pôjde, zostáva zatiaľ tajomstvom. Istý je zatiaľ len názov – Corgoň Krčmársky špeciál.
Chinook alebo Cascade
Príprava jarného Corgoň špeciálu začala už na jeseň minulého roku. „Naši majstri pivovarníci pripravili viac ako desať vzoriek piva, z užšieho výberu potom vyberali krčmári,“ hovorí Simona Majerská, brand manažérka značky Corgoň. Obe vzorky piva sú charakteristické horkosťou typickou pre Corgoň. V oboch bol použitý chmeľ typu Aurora a Mandarina, ktorý v jednom pive doplnil americký chmeľ Chinook a v druhom Cascade. „Chinook je chmeľ s korenistými, živicovými a citrusovými tónmi a v Cascade zase prevládajú kvetové a citrusové tóny so zemitou arómou. Vďaka nim bude špeciálna dvanástka naozaj nad očakávania,“ hovorí Karol France, komerčný sládok spoločnosti HEINEKEN Slovensko.
Krčmári hodnotili vôňu, konzistenciu, chuť či farbu piva. A nálada bola pri tom napätá. O ich konečnom verdikte sa totiž nesmeli dozvedieť nič ani prítomní novinári. A tak je informácia, čo sa bude čapovať v slovenských krčmách, stále tajná. „Prepáčte, nemôžem vám povedať, k akej príchuti som sa priklonil,“ povedal nám Ľuboš Baby, majiteľ siete prevádzok Velba. „Naši chlapi majú radi poriadne horkú dvanástku, to im môžem garantovať. Navyše môžem prezradiť len to, že im bude určite chutiť, je to výborné pivko,“ dodal. Tak vidíte. Čaká nás poriadne horká jar. Aké tóny chmeľovej horkosti to budú, zistíte vo svojej krčme pri dobre načapovanom jarnom špeciáli od Corgoňa. Už ho cítime na jazyku. Aj vy?