Ten ho pred tromi rokmi najskôr požiadal, aby čo najviac využíval ministerské letecké špeciály, no minulý týždeň ho zvozil za to, že víkendové lety za rodinou do Popradu stáli už takmer milión eur.
Kaliňák predložil správu o tom, že prezident absolvoval 454 letov od roku 2015. Z toho až 319 z nich využil na súkromné účely, teda aj na cesty do rodného Popradu za svojou manželkou Martinou. Kiska po niekoľkých dňoch mlčania povedal, že bude domov viac jazdiť autom. „Tak ako som na začiatku svojho pôsobenia ako prezident rešpektoval žiadosť ministra vnútra a využíval som vládnu letku, tak aj teraz opätovne rešpektujem žiadosť ministra vnútra o to, aby som obmedzil využitie vládnej letky,“ vyhlásil Kiska. Otázne je, ktorý spôsob prepravy prezidenta je najlacnejší. Zatiaľ čo Kaliňák tvrdí, že auto, bezpečnostný analytik Jaroslav Naď má iný názor: „Cestovanie najvyšších ústavných činiteľov lietadlom je najlacnejšia alternatíva.“
Kiska sa poriadne obul aj do Kaliňáka. „Ak by minister vnútra v sebe našiel odvahu a postavil sa pred verejnosť a skutočne povedal, ako táto situácia vznikla. Tak ako ja rešpektujem žiadosť ministra vnútra, bol by som veľmi rád, keby aj minister vnútra rešpektoval moje žiadosti,“ dodal prezident. Kiska tým narážal na jeho výzvu, aby Kaliňák odstúpil, lebo pre kauzu Bašternák škodí celej krajine.
Aké má možnosti
Autom - podľa Kaliňáka najnižšie palivové aj personálne náklady, prezident ako najvyšší ústavný činiteľ šoférovať nesmie - jeho jazdu musí sprevádzať nielen ochranka, ale trasu by kontrolovali sprievodné vozidlá
Vlakom - paralelne s vlakom ide aj automobilová preprava s ochrankou, ceste vždy predchádza kontrola dopravného prostriedku - na každej stanici musia byť policajti
Lietadlom - palivové náklady, potrebné zahrnúť aj dvojaké personálne prostriedky - ochranka zabezpečuje miesto príletu aj odletu, paralelne s lietadlom musí ísť aj auto s ochrankou