Po dokumente Učiace sa Slovensko minister vyrukoval s dvomi novelami zákonov, ktoré majú osviežiť fungovanie slovenských vysokých škôl. Ako sa reforma dotkne univerzít, pedagógov, ale aj študentov?
Prichádza dlho očakávaná reforma školstva z dielne Petra Plavčana! Minister v stredu predostrel dve novely zákona týkajúce sa vysokých škôl a zabezpečenia kvality vysokoškolského vzdelávania. Práve tento krok spolu s predchádzajúcim dokumentom Učiace sa Slovensko by mali zdecimovaný rezort postaviť na nohy. „Tieto dva návrhy zákonov by mali zvýšiť flexibilitu vysokých škôl pri poskytovaní vysokoškolského vzdelávania. A zároveň aj posilniť ich zodpovednosť za kvalitu poskytovania vysokoškolského vzdelávania,“ zdôraznil Plavčan na stredajšej tlačovke.
Na čo sa musia pripraviť:
Študenti
- kto prekročí štandardnú dĺžku štúdia v dennej forme, bude mať možnosť pokračovať bezplatne o jeden rok dlhšie
- zavedie sa nový spôsob bakalárskeho štúdia, študent bude mať väčšiu slobodu pri výbere predmetov najmä počas prvého roka štúdia
- pribudne jeden typ bakalárskeho študijného programu – interdisciplinárne štúdiá
- študijný program 1. stupňa bude možné jednoduchšie spojiť so študijným programom 2. stupňa
Pedagógovia
- miesto vysokoškolského profesora alebo docenta bude možné obsadiť aj bez príslušného titulu najdlhšie na šesť rokov
- minimálna dĺžka pracovného pomeru pedagóga prijatého na miesto profesora alebo docenta bude tri roky
- rektor bude mať právo v prípade dôvodných pochybností preskúmať habilitačné konanie (docent)
- v prípade habilitačných konaní a vymenúvania profesorov sa očakáva užšia špecializácia, vytvorí sa osobitná sústava odborov
Školy
- zjednoduší sa tvorba a úprava študijných programov
- upustí sa od delenia na univerzitné a odborné vysoké školy
- zruší sa Akreditačná komisia, ktorá je poradným orgánom vlády, a zriadi sa samostatná a nezávislá Slovenská agentúra pre akreditáciu vysokého školstva
- ak škola agentúre nevyhovie a nezruší študijný program, dostane pokutu
Juraj Stern (76), rektor Paneurópskej vysokej školy
- Dúfam, že novela prinesie Slovensku pozitívne zmeny, pretože podľa môjho názoru má slovenské vysoké školstvo čo dobiehať. Určite tu je priestor, kde sa môžeme posunúť, aby sme boli konkurencieschopní aj v medzinárodnom meradle, čo podľa mňa v súčasnosti nie sme. V niektorých odboroch, samozrejme, áno, aby som nikomu nekrivdil, ale vo väčšine prípadov Slovensko má naozaj čo dobiehať.
Ako to hodnotia opoziční poslanci?
Branislav Gröhling (43), SaS, tímlíder pre školstvo
- Kvalita školstva by mala byť založená na nezávislosti akreditačnej komisie, ktorú v dokumente opisujú. Je otázne, kto bude členom tejto nezávislej komisie. Ak to budú ľudia, ktorí tu sú aj teraz a sú zástupcovia vysokých škôl či univerzít, tak to je konflikt záujmov.
Martin Poliačik (36), SaS, člen výboru NR SR pre vzdelávanie
- Podstatou kreditového systému, keď sa zavádzal, bolo, že má byť väčšia priepustnosť medzi jednotlivými fakultami a študenti si budú môcť vyberať predmety aj v iných vedeckých pracoviskách či na katedrách. Ak sa takáto priepustnosť bude zvyšovať, ako to je naznačené v novele zákona, tak to len vítam.
Veronika Remišová (40), Obyčajní ľudia, podpredsedníčka výboru NR SR pre vzdelávanie
- Je nepochybné, že systém akreditácie treba reformovať, pretože dnes diplomy z niektorých vysokých škôl nemajú žiadnu hodnotu a tí najšikovnejší študenti odchádzajú študovať do zahraničia. Zmeny, ktoré pripravil minister, sú však nedostatočné. Nestačí len zrušiť funkčné miesta profesora a docenta, je potrebné v prvom rade zabezpečiť, aby výberové konania na obsadzovanie miest pedagógov boli otvorené a transparentné.