Deti sa už v škôlke oboznamujú s písmenami i jednoduchou matematikou, musia sa vedieť podpísať. Detská psychologička však upozorňuje, že mnohé sú síce múdre, no chýba im základná znalosť - a to vedieť komunikovať.
Učiteľka Beáta Rafajová (42) z Materskej školy na Haburskej ulici v Bratislave pracuje v školstve už 24 rokov. „Kedysi sa deti viedli tak, že všetci museli stáť v jednom rade a keď niekto trčal, bol nepohodlný,“ hovorí Rafajová a vzápätí dodáva: „Teraz sa viac kladie dôraz na individuálne osobitosti dieťaťa. Každé berieme ako originál a tak s ním aj pracujeme.“ Učiteľka dodnes vychovala stovky predškolákov. Tvrdí, že za 24 rokov praxe sa v ich príprave na prvý ročník udialo mnoho zmien a na rovinu priznáva, že nároky na budúcich žiačikov sú z roka na rok väčšie.
„Dnes už dostávajú oveľa väčšie kvantum informácií, zavádza sa viac vzdelávacích aktivít ako kedysi,“ hovorí s tým, že dnešní predškoláci už vedia veľa vecí, ktoré by sa však mali učiť až v škole. „Nie je povinnosť predškoláka čítať. Mali by ale ovládať geometrické tvary, všetci vedia rátať do 20, odhadnúť zrakom, koľko je v skupine prvkov, nakresliť základnú postavu človeka, uchopiť ceruzku a mať primeranú reč,“ vymenúva Rafajová. Či je dieťa pripravené do školy, však musí rozhodnúť školský psychológ. „Je to individuálne. Odklad od školy môže byť z dôvodu, že dieťa je príliš hravé, nevie zvládať prehru alebo zlyhanie. Vo všeobecnosti sú však vyzreté na to, aby mohli fungovať v školskom kolektíve,“ uzatvára.
Bianka Bieliková (6)
V škole sa číta, píše sa. Čítať neviem. Napísať moje meno viem, ale nič iné. Viem, že moje meno sa začína na písmenko B. Počítam do 100, lebo ma to naučil brat. Viem sa sama obliecť aj zaviazať šnúrky. Básničky viem. Angličtinu sa učím už dva roky a chodím aj na výtvarnú.
Dorotka Miklášová (6)
Viem čítať veľké písmená, ale malé neviem. Počítam do 100, lebo som sa jedného rána zobudila a už to viem. Viem napísať svoje meno, zaviazať šnúrky. V škole sa teším na mikroskopy a knihy o zvieratách.
Timko Fránek (6)
Viem počítať do 100 a naučil som sa to sám. Čítať neviem, ale naučím sa. Viem sa podpísať, zaviazať si šnúrky a obliecť sa. Viem aj po anglicky. Chodím po škôlke na futbal. Do školy sa veľmi teším, ale najviac na slovenčinu.
Oliverko Kosák (5)
Neviem čítať, ale počítať viem. Šnúrky si neviem zaviazať, ale oblečiem sa sám. Viem aj rozprávky a básničky. Viem na papier napísať svoje meno. Učím sa aj po anglicky. Teším sa, že v škole budem mať nových spolužiakov a budú ma učiť čítať.
Zápisy do škôl
Staré Mesto, Karlova Ves, Devínska Nová Ves, Rača - v piatok 21. apríla a v sobotu 22. apríla
Deti nevedia komunikovať
Gabriela Herényiová, detská psychologička
"Dnešní predškoláci majú problém s niektorými zručnosťami, ktoré by mali vedieť. Je to hlavne rozprávanie. Nevedia správne vyslovovať a komunikovať, lebo odpovedajú jednoslovne a stručne. Druhý problém je jemná motorika. Ceruzka a papier boli bežnou súčasťou každého detského stolíka a namiesto toho sú tam teraz tablety a mobily, kde skôr deti vedia pracovať prštekom, ako držať ceruzku."
Čakáme 64-tisíc prvákov
Ivana Skokanová, hovorkyňa ministerstva školstva
"V roku 2016 prišlo na zápis celkovo 62 583 detí, pričom začiatok plnenia povinnej školskej dochádzky bol odložený 5 728 z nich. V tomto roku možno na základe demografického vývoja očakávať, že zapísaných bude približne o 1 500 detí viac ako vlani."