Celý dokument však podľa nich padá na financovaní. "Bez podpory ministerstva financií sa žiadna reforma školstva nekoná a nikdy sa konať nebude," uviedlo v stanovisku ISU. Preto iniciatíva vyzvala vládu, osobitne ministra financií Petra Kažimíra a predsedu vlády Roberta Fica (obaja Smer-SD), aby sa k pripravovanej reforme a jej finančnému a politickému krytiu jasne vyjadrili. "Potrebujeme vedieť, či čas strávený štúdiom a pripomienkovaním reformy bude zmysluplne využitý a či vôbec má zmysel čakať na skutočné akčné plány ministerstva školstva," dodáva ISU.
Iniciatíva pripomína, že v dokumente chýba riešenie štruktúry, postavenia a kompetencie rady školy, ktorá je kľúčovým prvkom demokracie na školách. "Nespomína sa v ňom ani zrušenie totalitného práva veta zriaďovateľa pri voľbe riaditeľa školy, ktoré celá školská verejnosť jednoznačne odmieta," dodávajú učitelia. Plán zvyšovania platov pedagógov predpokladá, že až v cieľovom roku 2027 budú dosahovať priemer OECD, čo podľa nich určite nesignalizuje zatraktívnenie učiteľského povolania v blízkom období.
ISU dlhodobo upozorňuje na to, že realizácii množstva analýz, prieskumov, komisií, databáz, webov, príručiek a príprav, ktoré dokument Učiace sa Slovensko predpokladá, už učitelia neveria. "Chýba infraštruktúra v podobe pripravených škôl, priestorov, areálov, pomôcok, investícií do učiteľa ako kľúčového hráča, ako to deklaruje dokument. Taktiež pre nedostatok asistentov, špeciálnych pedagógov, psychológov i materiálneho vybavenia nie sú zabezpečené ústavné práva pre znevýhodnené deti a o základné potreby detí sa súťaží cez eurofondy," uzatvára ISU.
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania „Učiace sa Slovensko“ predstavilo ministerstvo školstva 15. marca. Zverejnením na svojej webovej stránke zároveň ponúklo odbornej i širokej verejnosti možnosť vyjadriť sa k jeho jednotlivým návrhom. Na základe zaslaných pripomienok a podnetov sa predložený autorský návrh dokumentu bude v najbližšom období dopracovávať. Pripomienkovanie bude ukončené koncom apríla.