Prvý pribudol pri hornooravskej obci Mútne. Ako pre TASR povedal starosta Marián Murín, obyvatelia sa takýmto spôsobom snažia upozorniť na nevyhovujúci stav ciest v správe Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK).
"Cesty nielen v okolí našej obce ale v celom kraji sú v katastrofálnom stave. Rozbíjame si na nich autá, ktoré sme si všetci kúpili za ťažko zarobené, no hlavne zdanené peniaze. Tie cesty sú majetkom ŽSK, kraj by mal preto dokonale poznať stav svojho majetku a spravovať ho tak, aby boli ľudia spokojní. Naša obec má tiež takmer 30 kilometrov obecných ciest, do ktorých ročne investuje okolo 200 000 eur, no je to viditeľné. Po tejto zime si môžeme v tých istých klimatických podmienkach pozrieť a porovnať župné cesty s tisíckami dier a výtlkov a naše, na ktorých nájdeme dokopy desať dier, aj to zanedbateľných," vyjadril sa starosta Mútneho.
Podľa hovorkyne ŽSK Lenky Zátekovej investoval kraj do obnovy cesty v Mútnom od roku 2013 bezmála 225 000 eur. V tomto roku plánuje zrekonštruovať ďalšie takmer dva kilometre v hodnote 134 000 eur. "K samotným nápisom na cestách sa nebudeme vyjadrovať, keďže ide o predvolebnú kampaň, ktorá súvisí s blížiacimi sa tohtoročnými župnými voľbami. Našou odpoveďou sú každoročné rekonštrukcie ciest a mostov, v ktorých pokračujeme aj tento rok," upozornila s tým, že zima zanechala na cestách veľké škody, ŽSK preto postupne upravuje najhoršie úseky a počas roka zrealizuje rozsiahle modernizácie za viac ako desať miliónov eur vo všetkých regiónoch.
"Tieto nápisy nepoukazujú len na to, kto je za stav ciest zodpovedný, ale tým, že je použitá reflexná farba nás vodičov hlavne v noci, keď tie jamy nie je až tak vidno, upozorňuje na zlé úseky ciest a môžeme v pokoji spomaliť. Je však nutné spomaliť veľmi výrazne a to na maximálnu rýchlosť do 20 kilometrov za hodinu, lebo inak si absolútne zničíme podvozok auta," doplnil Murín. Tvrdí, že aj napriek tomu, že Slováci už desať rokov platia mýto a niekoľkonásobne vyššie cestné dane ako sú napríklad v susednom Poľsku, stav ciest je neustále horší. "Všetky okolité krajiny nás v tomto smere nielen dobehli, ale aj predbehli," dodal.
Modernizáciu cestnej infraštruktúry považuje vedenie ŽSK za kľúčovú. "Každoročne do nej investujeme milióny eur. Do roku 2016 sme zmodernizovali celkom 773 kilometrov ciest druhej a tretej triedy za 72 miliónov eur. Vytvorili sme tiež vlastnú asfaltérsku čatu, ktorá sa stará o súvislé opravy ciest vlastnou asfaltérskou technikou," skonštatovala hovorkyňa. V súčasnosti podľa jej slov začali práce v Liptove a následne sa cestári presunú na Oravu. Výhodou je predovšetkým flexibilita, keďže nemusíme čakať na ukončenie verejných obstarávaní na zhotoviteľov, ale dokážeme realizovať veľkú časť opráv sami, ozrejmila Záteková.