To sú výsledky prieskumu Štátnej školskej inšpekcie a Univerzity Komenského, na ktorom sa zúčastnilo celkovo 4-tisíc žiakov. Ako prvý naň upozornil denník N. Prieskum tiež ukázal, že žiaci nie sú tolerantní k menšinám a často je u nich viditeľný aj obdiv k extrémistickým skupinám. Chabé vedomosti slovenských študentov vo svojej najnovšej správe potvrdila aj OECD, ktorá nadväzuje na testy čitateľskej, matematickej a vedeckej gramotnosti žiakov PISA.
Nenávisť v spoločnosti či podpora extrémizmu zo strany mladých. Aj to boli dôvody na uskutočnenie prieskumu o vedomostiach a postojoch stredoškolákov k menšinám. Výsledky poodhalili viaceré prekvapujúce fakty. Odborníci sa napríklad pýtali detí, či by im prekážalo, keby ich spolužiakom bol príslušník inej menšiny. Najčastejšou odpoveďou bolo áno. „Jednou z našich hypotéz, prečo sú postoje našich žiakov také, aké sú, je tá, že majú nedostatok vedomostí z histórie, z oblasti občianskej náuky,“ vysvetlila Viera Kalmárová, šéfka školských inšpektorov.
Študenti napríklad nevedeli, kto bol hlavnou osobnosťou Pražskej jari, či nepoznali okolnosti Novembra ’89. Zarážajúce však bolo hlavne to, že mnohí z nich si myslia, že diktatúra je lepšia ako demokracia. Otázkou tak zostáva, či za nárast nenávisti medzi slovenskou mládežou môže nízka úroveň vzdelania v predmetoch dejepis a občianska náuka a či by pomohlo niekoľko hodín dejepisu navyše. Z výskumu totiž rovnako vyplynulo, že lepšie vedomosti neznamenajú napr. aj väčšiu mieru tolerancie k menšinám. Rovnako sa podla autorov nepreukázal vzťah medzi vedomosťami a postoji k sexuálnym menšinám.
Výsledky OECD
Podpriemerné vedomosti v oblasti vied, čítania s porozumením a matematiky u slovenských študentov ukázal aj prieskum OECD. Podľa najnovšej správy, ktorú organizácia vydala, však za výsledkami detí stojí niekoľko faktorov, ako sú záujem rodičov o vzdelanie svojich detí, vzťahy medzi spolužiakmi, stres, motivácia či mimoškolské aktivity.
Ako sú tolerantní
Úrady na Slovensku by mali dovoliť výstavbu moslimských náboženských a kultúrnych centier (mešít)
75 % žiakov nesúhlasí
Štát by mal prijať opatrenia za zníženie pôrodnosti Rómov
68 % žiakov súhlasí
Slovensko by malo prijímať viac utečencov než doteraz
84 % žiakov nesúhlasí
Slováci majú mať v SR väčšie práva ako ostatné národnosti a etnické skupiny
51 % žiakov súhlasí
Moslimovia žijúci na Slovensku by mali byť viac kontrolovaní štátom než ostatní ľudia
63 % žiakov súhlasí
Mali by byť prijaté zákony, ktoré umožňia dvom dospelým ženám uzavrieť manželstvo
52 % žiakov nesúhlasí
Rastúci počet lesbických žien naznačuje pokles morálky na Slovensku
38 % žiakov súhlasí
Čo vedia z histórie?
Kto bol vedúcou osobnosťou Pražskej jari v roku 1968? = (Dubček)
-vedelo 1547
-nevedelo 2051
Od koho, podľa Ústavy SR, pochádza štátna moc v Slovenskej republike? = (od občanov)
-vedelo 1148
-nevedelo 2450
17. novembra oslavujeme Deň boja za slobodu a demokraciu. Z akého dôvodu? = (Obyvatelia Československa pokojným spôsobom vystúpili proti komunistickému režimu)
-vedelo 1726
-nevedelo 1872
Kto bol prezidentom Slovenskej republiky (1939 - 1945), tzv. slovenského štátu? = (Jozef Tiso)
-vedelo 2336
-nevedelo 1262
Kto je zákonodarným orgánom Slovenskej republiky? (Národná rada SR)
-vedelo 2 149
-nevedelo 1 449