Počas ďalších dvoch rokov opustil hlavné mesto a vyučoval deti z rómskej osady pod Tatrami. V rámci programu Teach for Slovakia sa snažil
pozdvihnúť deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Podľa čoho rodič spozná dobrú školu?
A. J. - V súčasnosti je výborným ukazovateľom samotný progres žiakov, teda ako škola vie pracovať s ich akademickým vstupom na začiatku roka a výstupom na konci školského roka. Musím však dodať, že to ešte nezvyšuje radikálne šancu na úspech v živote, pretože sa deti naučia iba to, čo ponúka náš zastaraný vzdelávací systém. Rodičia by si mali tiež všímať, aká je klíma školy, ako sa škola stavia k svetovým problémom, aké sú ekológia, extrémizmus, uplatniteľnosť absolventov, mimoškolské aktivity, aké pedagogické osobnosti učia na škole, aké je spolupráca s inými školami, firmami a podobne.
Kde sú najväčšie problémy úrovne vzdelania na našich školách
A. J. - Vytvoriť špičkovú školu je dlhodobý proces. Najšikovnejší manažéri a lídri idú zväčša do biznisu z dôvodu ohodnotenia a svetového realizovania. Domnievam sa, že pri počte škôl na Slovensku je skôr výnimkou, ak sa šikovný riaditeľ rozhodne zostať na škole, aby našiel zdroje a pritiahol k sebe do školy učiteľov, ktorým záleží na osobnostnom raste detí.
Môžu sa rodičia orientovať podľa rôznych rebríčkov úrovne škôl?
A. J. - Nech je ten rebríček akýkoľvek, závisí od toho, kde rodičia s deťmi žijú. Napríklad na východe nie je taký výber škôl, ako v hlavnom meste. Je aj veľmi dobré, ak rodičia sledujú trendy vo vzdelávaní, ako tá škola podľa nich nasleduje a či je napríklad súčasťou nejakých medzinárodných programov. Domnievam sa, že rebríčky neukazujú školy v celej jej komplexnosti, pretože tá sa dá merať rôzne. Dnes sa doba mení veľmi rýchlo a náš vzdelávací systém sa jej neprispôsobuje, preto by sme sa mali snažiť prehodnotiť vzdelávací systém a vniesť do neho viac potrieb novodobej spoločnosti.