Primátor Žiliny Igor Choma plánuje 80 školákov rozdeliť medzi 9 žilinských základných škôl. S tým však nesúhlasia niektorí rodičia, ktorí majú podľa svojich slov strach, že budú mať rómske deti na ich ratolesti zlý vplyv. Rodičia z Budatína už dokonca proti rozhodnutiu radnice začali organizovať petíciu. Pedagógovia z Hollého však za rozhodnutím mesta stoja.
Primátor Žiliny Igor Chorma chce 80 školákov prerozdeliť. „Požiadal som riaditeľov ostatných základných škôl, aby to brali ako výzvu. Keď budú mať na škole 2 – 12 rómskych detí, to nie je taká záťaž,“ dodáva primátor. Niektorí rodičia sa však obávajú, že deti z Hollého budú mať zlý vplyv na ich deti, čo prezentovali aj na verejnom zhromaždení. Na ZŠ v Budatíne už dokonca začali proti rozhodnutiu radnice organizovať petíciu. „Primátor odkázal rodičom, že ich počúva jedným uchom dnu a druhým von. Nesúhlasím s jeho postojom,“ tvrdí poslanec Martin Kapitulík, ktorý je za zachovanie súčasného stavu.
Obavy z nadávok a rasizmu
Učitelia z rušenej ZŠ na Hollého však za rozhodnutím mesta stoja. Zástupkyňa riaditeľa uviedla, že integrácia je pre Rómov dôležitá. Obavy rodičov považuje za prehnané a už o pár dní začnú s týmito deťmi chodiť po školách, aby si ostatné deti zvykli. Po rozruchu, ktorý nastal po rozhodnutí, začínajú byť znepokojení aj rodičia školákov zo ZŠ na Hollého. „Moje deti majú strach, že im budú nadávať. Nesúhlasíme s tým, nie sme na to nachystaní. Je ťažké aj pre dospelých tu prežiť a nieto ešte keď deti v menšine budú vystavené aj skrytému rasizmu,“ povedala Martina (30) z rómskej štvrte, ktorá bude mať tri deti v inej škole. Podľa hovorcu Žiliny Pavla Čorbu je neekonomické prevádzkovať poddimenzovanú školu, ktorej kapacita je 250 detí a navštevuje ju 70. „V pláne je zriadiť v tej budove Kreatívne centrum, a preto by sme mali získať z fondov EÚ viac ako 10 miliónov eur,“ dodal Čorba.
Pozitívne rozhodnutie
Ábel Ravasz, štátny radca splnomocnenca vlády pre rómske komunity
- Rozhodnutie žilinskej samosprávy zrušiť školu na Hollého ulici vnímame pozitívne. Škola bola príkladom segregovanej školy, ktorú navštevovali iba rómski žiaci. Teraz budú umiestnení do viacerých škôl v meste, čo je pre integráciu veľmi pozitívny faktor. Najmä skutočnosť, že žiaci pôjdu do nových škôl v menších počtoch, rozptýlene, je veľmi priaznivá.