Úsek D1 medzi Spišským Štvrtkom a Popradom patrí k najnebezpečnejším miestam slovenskej diaľničnej siete. Je preto vybavený moderným výstražným systémom. Zasahovali mechanizmy zimnej údržby už pred vznikom kalamity a mohli jej predísť? Budú vyšetrovať aj postup NDS, alebo si to odnesú len vodiči na letných gumách?
Majú moderný systém
NDS má 244 kusov techniky (158 sypačov, 31 traktorov, 31 nákladných vozidiel). Do výroby drevených snehových zábran investovala skoro štvrť milióna eur. Tie však ležali zbalené popri ceste.
Podľa znalca miestnych pomerov, ak by hodiny pred kalamitou dve trojice pluhov dokola obiehali úsek, k žiadnej kalamite nedôjde. „Cestu by udržali zjazdnú a šoférov by svojou prítomnosťou zároveň nabádali na opatrnosť. Niekto pochybil, keď ignoroval alebo prehliadal moderný a účinný výstražný systém, ktorý je na tomto úseku diaľnice inštalovaný,“ tvrdí zdroj Nového Času. Systém totiž dokáže s predstihom niekoľkých hodín, ba až dní presne stanoviť problematický úsek a navrhnúť riešenie.
Záznamy má polícia
NDS tvrdí, že nepochybila. Napriek tomu, že od 1. apríla nie je plánovaná dispečerská služba zimnej údržby, stredisko v Mengusovciach ju zabezpečovalo a vo štvrtok 20. apríla dokonca posilnilo. „Aj reakčná doba dispečera bola dobrá. Nikto zo zodpovedných v tom čase na stredisku nespal,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Podľa jej stanoviska posledný prejazd sypačov na úseku pred nehodou bol o 6.15, keď bola vozovka zjazdná. Mechanizmy zimnej služby NDS na kritickom úseku počas noci na štvrtok 20. apríla najazdili 1 500 km a spotrebovali 100 ton posypového materiálu. „Grafické znázornenie z GPS je k dispozícii a už sme ho poskytli policajnému zboru a súdnym znalcom,“ doplnila hovorkyňa s tým, že uzatvorenie diaľnice nie je v kompetencii NDS, ale policajného zboru, ktorý má v kompetencii aj určenie príčin nehôd.
„Polícia nehodu stále vyšetruje a berie do úvahy všetky okolnosti,“ uviedol Policajný hovorca Daniel Džobaník s tým, že do skončenia vyšetrovania sa k prípadu nebudú vyjadrovať.