Nehoda vyvoláva naďalej množstvo otáznikov a špekuluje sa, čo ju zapríčinilo. Pilot Peter Švec prichádza hneď s niekoľkými scenármi tragédie.
V súčasnosti sa vo svete využíva 300 vrtuľníkov typu Bell 429. Na Slovensku ich bolo registrovaných sedem. Jeden je súkromným vlastníctvom, dva patrili ministerstvu vnútra a štyri vlastní letecká záchranná služba ATE Poprad. Z celkového počtu mali až dva vrtuľníky nehodu, jeden v septembri 2016 z ATE pri Banskej Bystrici a jeden vrtuľník ministerstva v stredu popoludní pri Prešove. Podľa odborníkov ide o veľmi kvalitný stroj. „Je spoľahlivý, moderný a výkonný. Pre svoju dobrú manévrovateľosť a ovládateľnosť je obľúbený medzi záchranármi a pri špeciálnych činnostiach,“ povedal nám mladý pilot z Popradu.
Kvalitu potvrdzuje aj doterajší počet nehôd vo svete. Celkovo ich bolo len päť, z toho dve práve na Slovensku v priebehu dvoch rokov. Podľa pilota Petra Šveca za nehodou môže stáť aj kombinácia viacerých aspektov. „Tieto faktory dokazujú veľmi nezdravú ,organizačnú kultúru' a je už päť minút po dvanástej, aby sa to začalo riešiť veľmi komplexne a systémovo so zapojením širokej škály ,odborných mozgov' v rámci malého štátu,“ skonštatoval Švec.
Vrtuľník Bel429
- moderný nový dvojmotorový vrtuľník kategórie A1
- s jedným motorom dokáže vzlietnuť, lietať a pristáť
- prvý let absolvoval v roku 2007
- do verejnej prevádzky sa dostal v roku 2009
- na svete ich je viac ako 300
- max. rýchlosť: 287 km/h
- posádku tvorí 1 pilot a 7 pasažierov
- má rozmery 12,7 metra x 4 metre
- má hodnotu 7,5 milióna eur
3 scenáre nehody
1. Poveternostné podmienky
Jednu z príčin tragédie mohlo byť prúdenie vetra. „Evidentne tam bol čerstvý vietor zo smeru, ktorý môže vyvolať tzv. rotorové prúdenie,“ podčiarkol pilot Peter Švec a dodal, že aj tento aspekt mohol stáť za tragédiou.
2. Skúsenosti pilotov
„Piloti v štátnych inštitúciách majú veľmi nízke ročné nálety,“ konštatuje Švec. Podľa experta išlo počas nehody o výcvik jedného z pilotov, ktorý si precvičoval tzv. visenie a zlaňovanie.
3. Technická porucha
Jedným z možných scenárov pádu vrtuľníka je aj nečakaná technická porucha. „Aj keby išlo o technickú poruchu, bude tam určite kombinácia faktorov,“ upozorňuje Švec.
Vyšetrovanie havárií vrtuľníkov
17. júl 2015 - ukončené
- vrtuľník vletel do oceľových drôtov elektrického vedenia a ich prehliadnutie spôsobil zrejme západ slnka
28. júla 2015 - ukončené
- vojenský vrtuľník havaroval v chatovej oblasti pri Prešove. Pri nehode zahynul druhý pilot.
7. september 2016 - vyšetruje sa
- pád záchranárskeho vrtuľníka typu Bel429 pri obci Strelníky aj naďalej vyšetruje Letecký vyšetrovací úrad. Vyšetrovatelia naďalej čakajú na výsledky zo skúmania nájdeného záznamníka parametrov letu data, ktorý analyzujú vo Veľkej Británii
Šťastie v nešťastí
Marián Čikovský, letecký inštruktor
Je šťastie, že piloti prežili, vrtuľník je v relatívne dobrom stave a určite ostali záznamy letu a tak je šanca vypátrať príčiny tejto nehody.