Tých najdôležitejších uchádzačov o horúce kreslo generálneho riaditeľa RTVS sme vyspovedali.
Václav Mika (53): Nerezignoval som
Prečo sa rozhodol kandidovať?
Rezignácia rozhodne nepatrí k mojej osobnej a profesionálnej výbave. Neskromne povedané, RTVS má za posledných 5 rokov jasné výsledky. Za šancu pracovať so svojím tímom celé funkčné obdobie som vďačný. Nekandidovať by bol veľmi zlý odkaz pre mojich kolegov, ale aj RTVS ako takú. Tak som si povedal, idem do toho.
Ako vidí svoje šance?
Ak by som uvažoval len na základe parlamentnej matematiky a riadil sa len vyhláseniami politikov, tak ktovie, či kandidujem. Lenže mám tu aj ďalšie argumenty: nikdy sa nevzdávať a hlavne to, čo sa urobilo, nebolo ohraničené mojím funkčným obdobím. Projekty a najmä ľudia sú nastavení pokračovať.
Aký je jeho prvoradý cieľ v prípade úspešnej kandidatúry?
Úspešná kandidatúra? Povzbudivá predstava. Ale vážne. Prvoradý cieľ je úplne jasný - budúcnosť RTVS a jej kondícia v roku 2022. Prečo? Mať šancu ďalších päť rokov rozvíjať tento projekt, je to, za čo stojí zabojovať. Teda dve kľúčové slová: viera a odhodlanie.
Aký je jeho názor na koncesie a ich zvýšenie?
Jednoznačný, nemenný a konzistentný. Ak sú takto financované všetky verejnoprávne médiá, ktoré nám dávajú aj mnohí naši politici za vzor - od BBC až po ČT, tak aký iný typ financovania? Keď niečo funguje, tak to má platiť aj u nás. A osobná poznámka: Ak sa radi dáme inšpirovať dobrými vzormi zo zahraničia a sme pyšní na to, že implementujeme fungujúce zmeny u nás, tak v tomto prípade to neplatí? Zaujímavé, že tu by mnohí radi uplatnili nejaké slovenské špecifikum.
Kto je to?
Aktuálny šéf našich verejnoprávnych médií sa napriek nepriazni Roberta Fica či Andreja Danka pokúsi miesto udržať. V rokoch 1986 - 1994 pracoval v Slovenskej televízii ako poradca riaditeľa ekonomiky a obchodu, neskôr ako jeho zástupca a riaditeľ kancelárie STV. V minulosti bol generálnym riaditeľom Rádia Expres aj prvým mužom Markízy.
Zuzana Ťapáková (53): Nie som zástancom zvyšovania koncesií
Prečo sa rozhodla kandidovať?
Aj preto, že práca v médiách je viac ako 20 rokov mojou profesiou. Už od čias môjho štúdia na VŠMU, kde som študovala divadelnú a filmovú vedu, ma fascinovala práve táto oblasť. Verím, že moje dlhoročné skúsenosti a prax z televízie aj rozhlasu dokážu prispieť k ďalšiemu budovaniu a zušľachťovaniu tejto dôležitej kultúrno-spoločenskej inštitúcie.
Ako vidí svoje šance?
Zostava kandidátov je pomerne silná a vzbudzuje rešpekt. Ale verím, že šanca existuje. Inak by som do toho neinvestovala toľko práce a energie. Rovnako verím, že zaujme mnou predkladaný projekt, ktorý je postavený na podpore programových reforiem a zvyšovaní kvality ponúkaných služieb.
Aký je jej prvoradý cieľ v prípade úspešnej kandidatúry?
Nemyslím, že by malo prísť hneď k nejakým revolučným zmenám. Najskôr je potrebné urobiť podrobnejšiu analýzu. Ale prioritou by určite bol programový obsah, aj vzhľadom na cieľ môjho projektu, ktorý sa venuje všetkým vekovým kategóriám, ako aj národnostným menšinám a posilňuje verejnoprávne poslanie.
Aký je jej názor na koncesie a ich zvýšenie?
V súčasnom nastavení nie som zástancom ich zvyšovania.
Kto to je?
Na VŠMU v Bratislave skončila divadelnú a filmovú vedu. Od vzniku TV Markíza bola riaditeľkou jej Centra marketingu a neskôr sa stala jej generálnou riaditeľkou (do roku 2013). Od roku 2015 spolupracovala s ministerstvom zahraničných vecí ako externá poradkyňa pre kultúrnu a mediálnu sekciu nášho predsedníctva v EÚ.