Podľa nej za nepriaznivý stav môžu najmä vláda a jej nové normy a prísne regulácie, no vinu majú niesť aj samotné obchodné reťazce. Tie však merania nepovažujú za relevantné a bránia sa. Podľa odborníkov je riešení tohto problému viacero. Ak však vláda nepodstúpi potrebné kroky, môže hroziť úpadok celého poľnohospodárskeho priemyslu.
Prieskum realizovala Potravinárska komora vo všetkých väčších maloobchodných reťazcoch. Porovnávala potraviny v 16 rôznych kategóriách. Zatiaľ čo mlieko vyrobené na Slovensku nájdete v každej predajni, domáce cukrovinky či oleje takmer vymizli. „Nadpolovičný podiel si zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, zatiaľ čo výrobky s vysokou DPH sa čoraz viac nahrádzajú dovážanými,“ vysvetľuje prezident PKS Daniel Poturnay.
Situáciu sťažuje regulácia
Podľa Poturnaya má na súčasnom zlom stave najväčší podiel má vláda. „Zákonom o odpade štát rozhodol, že výrobcovia zaplatia celý separovaný zber na obciach. Tým zvýšil náklady na recykláciu z 5 na 45 miliónov za rok. Okrem toho si čoraz viac výdavkov podnikateľ nemôže odpočítať od základu dane,“ konštatuje riaditeľ PKS. Podobný názor majú aj obchodníci. „Sadzby pokút pre maloobchodné potravinárske prevádzky sú vysoké a administratívne zaťažovanie pre podnikateľov neúmerné,“ vyjadrila sa Ľubica Schulczová zo Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR.
Problémy a riešenia
Ľudia porovnávajú ceny
Ľubomír Drahovský, analytik obchodu
- Dôvodov, prečo podiel slovenských potravín v maloobchode stále klesá, je niekoľko. Po prvé domáca produkcia nie je schopná vyrobiť také objemy potravín, aké maloobchod predáva. Ľudia stále porovnávajú cenu domácich produktov s importom. Naše potraviny sú kvalitné, ale produkcia ich nedokáže vyrobiť s takými cenami, aby konkurovali dovozovým potravinám nielen veľkosťou sortimentu, ale aj cenami. Myslím si, že je nevyhnutné postupne budovať povedomie ľudí o tom, že kúpou domácej produkcie sa pomáha aj iným štruktúram v národnom hospodárstve. Na druhej strane je potrebné, aby štát podporoval domácu produkciu. Od vzniku Slovenska sme zdecimovali viac ako polovicu výrobcov potravín a určitou stratégiou sa táto situácia musí zvrátiť. Štát musí umožniť, aby potravinárski výrobcovia rástli.
Zákazníkov treba vzdelávať
Pavol Konštiak, Združenie obchodu a cestovného ruchu SR
- Na tento stav vplývajú štyri skupiny ľudí. Výrobcovia, obchodníci, vláda a v neposlednom rade spotrebitelia. Na to, aby si zákazník slovenské výrobky vybral, musia byť najskôr kvalitné a cenovo dostupné. Ak toto budú spĺňať, ľudia si ich budú kupovať radi a naši obchodníci sa budú môcť sústrediť aj na export. Samozrejme, obchodníci musia umožniť ich predaj vo svojich reťazcoch. Úlohou vlády je nestavať prekážky, ale tento predaj podporovať, napríklad prostredníctvom verejnoprávnych médií. Či už formou reklamy alebo programov, ktoré by vysvetlili, že vyššia zamestnanosť a zisky domácich obchodníkov pomôžu v konečnom dôsledku každému.
Čo na to predjacovia
Tesco
- Je rozdiel porovnávať percentuálny podiel a samotný počet slovenských výrobkov. Takmer 100 % mlieka a až 70 % chladenej hydiny v našich predajniach pochádza zo Slovenska. To isté platí aj o ovocí a zelenine, v sezóne, keď u nás dozrieva.
Metro
- Žiadny zo sledovaných reťazcov nemá na pultoch toľko slovenských výrobkov ako METRO. Náš koncept je založený na širokej ponuke potravín a nemáme dôvod diskriminovať tuzemských dodávateľov. Naopak, vyhľadávame a podporujeme dodávky s vyššou pridanou hodnotou.
Coop Jednota
- Spolupráca so slovenskými dodávateľmi je našou prioritou. Zákazníci si aj cez mediálne kampane uvedomujú, že slovenská produkcia je kvalitná a za primeranú cenu. Ponuku domácich výrobkov podporujeme aj cez špeciálne označenia v predajniach.
Lidl
- Percentuálny podiel obratu z predaja potravín vyrobených v Slovenskej republike vzrástol. Preto do stáleho sortimentu Lidl pribudli výrobky ďalších slovenských dodávateľov. Na kvalitné slovenské produkty sa zákazníci môžu tešiť aj v rámci akciových ponúk.