Matúš síce nie je milovníkom áut, ale aj napriek tomu je mozgom celej partie konštruktérov a dizajnérov. Vozidlo poháňané vzduchom, ktorému dali meno Javelin, vyšpičkovali od malej skrutky po celú konštrukciu. „Do nášho tímu patria konštruktéri, ktorí majú na starosti pohon, pneumatický systém, nápravy a rám brzdového okruhu. Prizvali sme aj odborníka z informatickej fakulty, ktorý mal na starosti riadenie a elektroniku. Kus dobrej práce odviedli aj dievčatá z dizajnu,“ vysvetľuje sympatický Matúš.
Podľa neho myšlienka výroby takýchto vozidiel pochádza od maďarskej firmy, ktorá dodáva pneumatické komponenty a organizuje súťaže v Egeri. A práve tam sa študenti so svojím autom, ktoré jazdí na stlačený vzduch, prebojovali do prvej desiatky v ťažkej konkurencii 38 univerzitných tímov zo 6 krajín. Najlepšie hodnotenie získali v kategórii maximálna rýchlosť, kde obsadili 4. miesto.
„Naším zásadným posunom vo výrobe auta bol nový koncept pohonu. Základné informácie sme získali meraním na predchádzajúcom modeli,“ prezradil Matúš. Študenti sa pri výrobe auta zabávali a napriek tomu, že narazili aj na momenty, s ktorými sa museli popasovať, dnes sú na svoju prácu pyšní. Matúš je doktorandom a zaoberá sa analýzou bedrových implantátov. V budúcnosti by v tejto oblasti rád pokračoval, nevylučuje však, že spolu s tímom vyrobia aj ďašie autíčko s prevratnými technológiami.
Autíčko Javelin
- jednomiestne vozidlo poháňa vzduch z tlakových fliaš
- poháňa ho pneumatický piest s priemerom 100 mm
- jedna tlaková fľaša vydrží na vzdialenosť 4 km
- karbónová kapota má hmotnosť 1 kg
- maximálna rýchlosť 42 km/h
- dojazd 4 km/jedna fľaša, 10 l stlačeného vzduchu
Ako pneumobil funguje
- do pneumatického obvodu sa vloží fľaša stlačeného vzduchu
- pneumatický okruh sa natlakuje stlačeným vzduchom
- stlačí sa plynový pedál, čím sa dá do pohybu pneumatický valec
- cez ozubený hrebeň sa rozpohybuje prevodovka, ktorá poháňa zadné koleso
- pri jazde môže vodič radiť medzi 4 rýchlostnými stupňami pomocou tlačidiel na volante