Košický samosprávny kraj (KSK) ako správca tvrdí, že na ťahu je Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) a ten vracia pingpong do Košíc, že nedoplnili dokumentáciu a problém je aj v tom, kto spôsobil havarijný stav mosta. Sľúbený termín rekonštrukcie už do konca roka je tak čoraz menej reálny.
Na úvod dve závažné informácie vedúcich funkcionárov KSK. Kým riaditeľ tohto úradu Ondrej Bernát verejne predpokladal, že už v marci dôjde k podpisu zmluvy s víťazným zhotoviteľom, vedúci odboru dopravy Ladislav Olexa zase tvrdil, že vďaka vyhlásenej mimoriadnej situácii nemusia riešiť pozemky i projektovú dokumentáciu, čo by všetko predĺžilo a podľa neho sa práce na moste fyzicky reálne začnú už v apríli.
A realita? "Keďže penzión je hneď pri moste, viem presne, že sa tu od januára ešte nič neurobilo. Vyzerá to tak, že opravovať ho začnú asi až koncom roka a ako môžu tvrdiť, že to dokážu v sľúbenom termíne?" pýta sa prevádzkovateľ penziónu v susedstve mosta Vladimír Adamčík. Aj starosta neďalekých Jakloviec Matúš Fedor vie svoje: "Vidím to na dva roky, lebo čas ide proti nám. Nie sme spokojní, že sa s mostom viditeľne stále nič nedeje."
Kým hovorkyňa predsedu KSK Zuzana Bobriková vraví, že nedostali rozhodnutie ÚVO o záveroch kontroly, jej kolega z ÚVO Ján Mažgút pre Nový Čas reagoval takto: "Stále posudzujeme oprávnenosť použitia postupu priameho rokovacieho konania. Nakoľko dokumentácia predložená KSK nebola kompletná, vyzvali sme na jej doplnenie a potom na základe posúdenia rozhodneme."
ÚVO podľa Mažgúta posudzuje aj to, či nedošlo k zanedbaniu povinností správcu mosta. Bola síce vyhlásená mimoriadna situácia, ale havarijný stav mosta nespôsobila náhla prírodná katastrofa a musia teda preveriť, či nedošlo k zanedbaniu povinností správcu. Košický mestský poslanec Jaroslav Polaček na pomalý postup spomenul len toľko: "Sú to babráci! Z ľudí v okolí si urobili rukojemníkov, sľuby úradníkov sú už na smiech, lebo most možno neopravia ani za dva roky..."
Fakty o moste
Cena rekonštrukcie je podľa odhadov 8,4 milióna eur, trvanie realizácie do konca tohto roka. Most sa bude rekonštruovať postupne. Počas prác bude pre dopravu uzavretý, náhradná trasa vedie aj cez spojenie Opátka-Zlatník, no oficiálna až v okolí Prešova. Most nad Ružínom má 50 rokov a od roku 2004 je jeho vlastníkom KSK. V rokoch 2015 - 2016 došlo postupne k zhoršeniu jeho stavu až na stupeň havarijný. Pre automobilovú dopravu ho uzatvorili vlani 24. decembra, čo skomplikovalo dopravné spojenie okresov Spišská Nová Ves a Gelnica s krajským mestom.