Tento víkend vyrazia oba kamióny do Francúzska, prototyp LMP2 zostane v dejisku až do podujatia, ktoré je na programe 17. a 18. júna. Účasť na trati La Sarthe nie je počas testovacieho dňa povinná pre všetkých pilotov, nováčikovia však musia odjazdiť minimálne desať kôl, päťkrát preťať cieľovú čiaru a absolvovať tréning na simulátore. Miroslav Konôpka síce súťažil v Le Mans už dvakrát vo farbách zahraničných tímov, ale po tri a viacročnej pauze aj jeho považujú pravidlá za nováčika. Pre jeho kolegov Konstantinsa Calka z Lotyšska aj Holanďana Rika Breukersa to bude úplná premiéra na dvadsaťštyrihodinovke v Le Mans.
"Je to historická udalosť, vždy som túžil dostať tam slovenský tím. Tie najväčšie už teraz budujú svoje stany, my sme určite najchudobnejší, ale ideme s veľkým srdcom. Máme 40 členov (maximum na jedno auto, pozn.), príprava bude nesmierna ťažká s 200 stranami predpisov. Francúzi si potrpia, každá drobnosť musí byť splnená. Absolvovali sme prípravné preteky v iných seriáloch so slušnými výsledkami, verím, že sme dobre rozjazdení," povedal Konôpka vo štvrtok v Bratislave, kde sa v rovnaký deň od 14.00 h na Námestí SNP konal krst automobilu pomenovaného "Ondrej".
Žltý prototyp Ligier JS P217 Gibson s číslom 49 má nový motor, novú prevodovku dostane po testoch. Pre malú 75-litrovú nádrž bude ARC Bratislava zachádzať do boxov približne každú polhodinu, takže Konôpka, Calko a Breukers si potrebujú premyslieť aj stratégiu. "Trieda LMP1 je inde, zvíťazí buď Porsche, alebo Toyota. Disponujú inými rozpočtami, jazdcami, mnoho tímov sa presunulo do našej kategórie LMP2. Štartujú v nej expiloti F1 vrátane Rubensa Barrichella, Bruna Sennu či Nelsona Piqueta ml. Vynasnažíme sa vyhnúť problémom, zo začiatku ísť opatrne. Po testoch sa uvidí, kto odštartuje, je to tam divoké, stáva sa veľa havárií," pokračoval 55-ročný slovenský pretekár.
Ani v kvalifikácii nebude Konôpkov tím tlačiť, pôjde mu o nastavenie vozidla: "Vyskúšame si modelové situácie, bude záležať na výmenách, uvidíme, koľko zvládneme úsekov. Auto je prekvapujúco rýchle, na rovinkách dosiahne cez tristo kilometrov za hodinu. Verím, že technické problémy a defekty sa nám vyhnú a dovezie nás do cieľa." Kategória LMP2 je najpočetnejšia, zapojí sa do nej 25 z celkového počtu 60 prihlásených posádok. V LMP1 zabojuje šestica, v GTE Pro trinásť automobilov a v GT Am sa predstaví šestnástka. Okruh pre 24 hodín Le Mans čiastočne využíva civilné komunikácie, je dlhý (13.629 metrov) aj rýchly vďaka rovinkám či tiahlym pasážam. Rekord 3:17,475 minúty drží od roku 2015 Nemec André Lotterer na prototype LMP1 Audi, ktoré sa po uplynulej sezóne stiahlo z vytrvalostného motoršportu.
Spoločne s Ligierom zostane po testoch na La Sarthe polovica ARC Bratislave, zvyšok sa pridá v nedeľu 11. júna, keď bude administratívne a technické preberanie, ktoré pokračuje aj o deň neskôr. Trinásteho sú na programe oficiálne fotografovanie pilotov a autogramiáda, 14. sa pokračuje už voľným tréningom a prvou kvalifikáciou. Pätnásteho sa uskutočnia zostávajúce dve časti kvalifikácie, v piatok 16. je na trati pokoj, ale na námestí Republiky bude prehliadka jazdcov na veteránoch. V sobotu 17. júna bude napätie cítiť pri ranných zahrievacích kolách a všetko vypukne letmým štartom odmávaným francúzskou vlajkou presne o pätnástej hodine.
Program 24 hodín Le Mans
nedeľa 4. júna: testovací deň (9.00 - 13.00, 14.00 - 18.00)
nedeľa 11. júna: administratívne a technické preberanie (14.30 - 19.00)
pondelok 12. júna: administratívne a technické preberanie (10.00 - 18.00)
utorok 13. júna: oficiálne fotografovanie jazdcov (10.30 - 10.45), autogramiáda (17.00 - 18.30)
streda 14. júna: voľný tréning (16.00 - 20.00), prvá kvalifikácia (22.00 - 0.00)
štvrtok 15. júna: druhá kvalifikácia (19.00 - 21.00), tretia kvalifikácia (22.00 - 0.00)
piatok 16. júna: prehliadka jazdcov (17.30 - 19.00)
sobota 17. júna: zahrievacie kolá (9.00 - 9.45), štart (15.00)
nedeľa 18. júna: cieľ (15.00)