O zahrnutí reklamácie pokazenej dovolenky hovorili minulý týždeň viacerí odborníci aj s ministerkou spravodlivosti Luciou Žitňanskou. Ak prejdú úpravy v novom Občianskom zákonníku, dovolenkári budú môcť reklamovať pobyt jednoduchšie. Stačilo by im uviesť, že z dovolenky nemali dostatočnú radosť. Prvýkrát to uznal Európsky súdny dvor rodine z Rakúska v roku 2002. Nakazili sa vtedy salmonelózou z hotelovej stravy.
Čo je pokazená radosť?
Milan Ficek, advokát
Môže spočívať v nedostatku slnečníkov pri bazéne či hoteli s plážou, v špinavej pláži patriacej k hotelu, zápachu v hoteli, v nemožnosti kúpať sa v mori, ďalej vo veľkom hluku či už počas dňa alebo aj v noci, ale i v špinavých tanieroch, nefunkčnom výťahu či nedostatku uterákov a bielizne. Ako kuriozitu možno uviesť aj prípad z Nemecka ešte z roku 1990, keď žalobcovia požadovali náhradu ujmy za to, že v izbe nemali manželské postele a z tohto dôvodu nemali na dovolenke uspokojivý sexuálny zážitok.
Je to príliš voľný pojem
Stanislav Macko, prezident SACKA
Problematika náhrady za nemajetkovú ujmu z dôvodu straty radosti z dovolenky je dlho diskutovaná. Nie je jednoduché ju zakotviť v zákone. Nemôžem hodnotiť zámer, ktorý doposiaľ nikto nedefinoval, nenavrhol v právnom predpise. Pojem „strata radosti z dovolenky“ je príliš voľný pojem, ktorý sa môže v konečnom dôsledku chápať a vykladať rôzne, nemajúc oporu v konkrétnych podmienkach a požiadavkách.
Ako postupovať, keď ste nespokojní
- upravte si zmluvu s cestovnou kanceláriou, aby ste predišli čo najviac možnému riziku
- ak ste nespokojní, spíšte priamo na mieste pobytu, najlepšie s delegátom, všetky nedostatky a priložte k nim aj fotografie
- v prípade, že sa náprava nestala hneď na mieste, pobyt môžete reklamovať písomne do 3 mesiacov od jeho skončenia priamo v cestovke
- ak kancelária reklamáciu neuzná, obráťte sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI)
- v prípade zamietnutia SOI sa môžete do 3 rokov obrátiť na súd
Nám to neublíži
Ľuboš Fellner, CK Bubo
Európa robí chybu, že sa vybrala smerom k socializmu. A toto socializmus je. Nám to určite neublíži. Pomôže to právnikom, ktorí budú mať viac práce. Na sťažnostiach na prislané more zarobia najviac a pochybujem, že to ich klient vyhrá. Z mojej skúsenosti vidím, že Slováci si vyberajú cestovku podľa mena/značky. Všetci robíme chyby, ale u nás sú profesionalita a serióznosť garantované. Lepší vyhráva!
Toto sa dá dnes reklamovať
- porušenie zmluvných podmienok
- hygienické nedostatky
- nepostačujúce porcie a nekvalitná strava
- pokazená klimatizácia
- neposkytnutie zaplatených služieb
- neochota alebo absencia delegáta
- rôzne obmedzenia, ako je napríklad hluk
- meškanie lietadla
- problémy s transportom z letiska a na letisko