Podľa pilota si nebezpečný manéver vyžiadala náhla zmena počasia a toto bolo jediné možné riešenie. Jeho tvrdenie však spochybnil skúsený odborník. Let balónom z Kežmarku do Hrabušíc zabezpečovala firma Balóny.sk, ktorá je súčasťou českej firmy Balony.cz. Pilot Martin Koupa po nehode pre TV Markíza tvrdil, že pred pristátím sa zmenil vietor a tento manéver bol jediný možný.
„Pristáli sme a nikomu z jedenástich cestujúcich sa nič nestalo.“ Škodu za zničený balón odhadol na 20-tisíc eur. Odborník, ktorý má s balónovým lietaním bohaté skúsenosti, Novému Času povedal, že to mohlo byť aj inak. „Počasie tesne pred západom slnka býva dosť stabilné a aj vietor sa v tom čase zmierni alebo úplne ustane. Náhla zmena vetra je dosť nepravdepodobná,“ hovorí odborník, ktorý si neželal byť menovaný. „Príčina problémov môže byť inde. Ak sa pri lete dostanete do nejakej teplej vlny, môže sa stať, že aj napriek nahrievaniu balóna stále klesáte. Stáva sa to aj vtedy, ak je balón veľmi zaťažený, alebo dokonca preťažený a vonkajšia teplota je vysoká, takže rozdiel teplôt je veľmi malý, a tak balón nestúpa, dokonca môže klesať.“
Zrútený balón bol registrovaný v Čechách a na lietanie na Slovensku nemal licenciu. Tú vlastnia len dve firmy z Trenčína a Košíc. „Povolenie AOC, ktoré vydáva náš Dopravný úrad, tento balón nemal a nemá ho ani žiaden iný balón registrovaný v Čechách. České balónové komerčné lietanie pôsobí na Slovensku teda bez patričnej licencie, len na základe toho, že má webovú stránku,“ uviedol pre Nový Čas jeden zo slovenských pilotov. Chceli sme si to overiť aj u prevádzkovateľa Balón.sk, ale na číslach zverejnených na ich stránke už dva dni nikto nedvíha telefóny. Letecká inšpekcia prešetruje nešťastie ako leteckú nehodu. Zároveň polícia v Spišskej Novej Vsi začala trestné stíhanie pre podozrenie z prečinu všeobecného ohrozenia v súbehu s prečinom poškodzovania a ohrozovania prevádzky všeobecne prospešného zariadenia.