Odborníci zo Žilinskej univerzity, ktorí pre Bratislavskú župu vypracovali plán dopravnej obslužnosti, zamýšľajú zatraktívniť dopravu v regióne Dunajbusom. Spájal by hlavné mesto so Šamorínom. Vodiči by sa vyhli každodenným zápcham a loďou do Bratislavy by sa dostali električenkou za 50 minút.
Plán dopravnej obslužnosti priniesol viacero vízií, ako dopomôcť doprave v bratislavskom regióne. „Jednou z nich je príležitosť na prevádzkovanie pravidelnej vodnej dopravy na trase Bratislava - Devín a Šamorín - Hamuliakovo - Bratislava s víkendovou zastávkou v Čunove, kde sa nachádza galéria Danubiana,“ potvrdila Novému Času hovorkyňa Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) Eva Kukurová.
Podľa odborníkov by išlo o projekt Dunajbusu. Loď typu katamarán, ako je aj známy Twin City Liner, by po úprave úseku vodnej cesty Morava mohol podľa nich premávať až po Devínsku Novú Ves. „Preprava bude vykonávaná približne 345 dní ročne vo forme pravidelnej osobnej lodnej dopravy. Projektovaná prevádzková rýchlosť plavidiel do 40 km/h umožní vykonať prepravu vrátane zastávok, zo Šamorína do Bratislavy za 50 minút a po prúde za 40 minút,“ píše sa v pláne.
Plavba medzi Bratislavou a Devínom by trvala 30 minút a po prúde 20 minút. Okrem vízie osobnej lodnej prepravy navrhujú odborníci aj ďalšie zmeny. Nosným systémom dopravy sa má stať vlak, spoje aj ostatných druhov dopravy sa posilnia a budú jazdiť v pravidelných intervaloch.
Pribudnú dopravcovia
Eva Kukurová, hovorkyňa BID
S RegioJetom preverujeme možnosti ich zapojenia do integrovaného dopravného systému, a to predovšetkým technické požiadavky na akceptáciu čipových kariet cestujúcich a predaj cestovných lístkov. Predpokladáme, že zapojenie RegioJetu do systému sa uskutoční v dohľadnom čase. Rokovali sme aj so zástupcami Trnavského kraja a zástupcami dopravcov SAD Trnava a SAD Dunajská Streda.
Odbremenia sa iné trasy
Dopravný analytik Jozef Drahovský
Je to jednoznačne prospešné doplnkové rozšírenie základného modelu hromadnej dopravy. Každých 20 či 50 ľudí, ktorí by takto cestovali, znamená odbremenenie iných trás. Závisí to však aj od toho, kde sú nástupné miesta a pre koho bude doprava určená. Takéto systémy fungujú aj v iných mestách. Čo sa týka zintegrovania, ide o obchodný model. Pre cestujúcich by to však bolo oveľa príťažlivejšie. Keď už raz majú električenku, zužitkujú všetko, čo môžu.
Aké zmeny môžu prísť?
- vybrané vlakové linky zo smeru Trnava a Senec budú predĺžené po ŽST Petržalka
- zrušenie linky č. 37 do Marianky a jej nahradenie a posilnenie regionálnou dopravou
- zavedenie intervalového cestovného poriadku (dobrá zapamätateľnosť a systematickosť spojov)
- zminimalizovať prestupové vzdialenosti
- vytvárať integrované zastávky na železničných staniciach
- posilniť linky, ktoré budú slúžiť aj územiu Triblaviny a Čiernej Vody
- v regióne Malacky sa posilní železničná doprava na trati do Záhorskej Vsi + prestupy z priľahlých obcí
- budovanie záchytných parkovísk pre autá a bicykle
Možné zastávky Dunajbusu
- Šamorín - Elements resort
- Hamuliakovo
- Čunovo
- Vlčie hrdlo
- Eurovea
- Zuckermandel
- Karloveské rameno
- Devín
- Devínska Nová Ves
Trvanie plavby