Pritom v prírode sa rozkladajú stovky rokov. Častokrát však namiesto smetiska končia v prírode a moriach, následkom čoho zomierajú zvieratá a tie, ktorým sa podarí prežiť, bojujú s kontamináciou. Ich žalúdky sa totiž stávajú domovom presne takýchto igelitiek a iných plastov. Obchodný reťazec Kaufland však myslí na životné prostredie a tak sa rozhodol pripojiť k iniciatíve Ministerstva životného prostredia SR „Bez igelitiek“, v rámci ktorej už pred pár mesiacmi zastavil objednávanie najpredávanejšej ľahkej igelitky za 9 centov a postupne ju dopredáva. Tá pritom tvorila cca 85% z celkového objemu predaných tašiek v obchodnom reťazci. Ešte tento rok ju nahradí viac ekologickými variantmi.
Celkovej iniciatíve pomôže aj nová európska smernica, ktorá prikazuje znížiť spotrebu jednorazových tašiek všetkým členským štátom EÚ. Ich ročná miera spotreby by nemala prekročiť v priemere 90 tašiek na osobu do konca roku 2019, a nie viac ako 40 do roku 2025. Druhou možnosťou je do konca roka 2018 zabezpečiť, že sa takéto tašky do našich rúk dostanú len za poplatok. Výnimkou budú iba ultra ľahké vrecká, ktoré využívame pri nákupe pečiva či ovocia. Aj Slovensko bude musieť od 27. mája 2018 podávať správy o tom, koľko jednorazových igelitiek za rok sme spotrebovali. Ministerstvo životného prostredia SR tak prichádza s iniciatívou „Bez igelitiek“. Je nevyhnutné začať konať v prospech nášho životného prostredia a čo najviac eliminovať ich spotrebu.
„Ak by existovali majstrovstvá Európy v spotrebe ľahkých plastových tašiek, tak Slovensko patrí medzi šampiónov. Za rok spotrebujeme dvojnásobne viac ľahkých plastových tašiek ako je priemer Európskej únie,“ uviedol minister životného prostredia László Sólymos. „Práve preto sme pripravili dve cesty, ako sa ľahkých plastových tašiek zbaviť. Parlament prijal zákon, ktorý ich spoplatňuje. A zároveň sme spustili iniciatívu „Slovensko bez igelitiek“, ktorá umožňuje ísť aj nad rámec zákona,“ doplnil minister.
„Spoločnosť Kaufland aj týmto krokom potvrdzuje svoju filozofiu spoločenskej zodpovednosti a implementáciu zásad trvalo udržateľného rozvoja do každodennej obchodnej praxe. V priebehu roka plánujeme ďalšie kroky k postupnej eliminácii spotreby igelitových tašiek medzi našimi zákazníkmi a veríme, že napomôžeme k úspešnému naplneniu cieľov EÚ a počet igelitiek sa rapídne zníži,“ uviedol Richard Bendík, konateľ a riaditeľ nákupu spoločnosti Kaufland Slovenská republika v.o.s.
Kaufland sa snaží o súhru medzi ekologickým prístupom a zákazníckym komfortom. „V priebehu júna zaradíme do svojej ponuky vynovenú nákupnú tašku s certifikátom „Der Blaue Engel“ (Modrý anjel). Vyrobená je v uzavretom kolobehu opätovného využitia materiálov, je šetrná k životnému prostrediu a znižuje produkciu CO2“, vysvetľuje Bendík. Vynovenú nákupnú tašku budú môcť zákazníci využiť niekoľkonásobne, čím prispejú k zredukovaniu celkového počtu igelitiek v obehu.
Fakty o novej taške
- Minimálne 80 % materiálu tvoria granuláty vyrobené z plastových výrobkov, ktoré už splnili svoj pôvodný účel. Na základe použitia granulátu v uvedenom množstve je taška označená certifikátom „Der Blaue Engel“ – Modrý anjel.
- Celý proces výroby tašky je certifikovaný.