Motiváciou im nie je ani plat. Železničiari bijú na poplach. Hrozí totiž, že onedlho nebude mať kto obsluhovať vlaky. Slovenskému dopravcovi totiž už teraz chýba asi stovka kvalifikovaných rušňovodičov.
O toto povolanie nie je medzi mladými záujem, hoci strojvodcovia zarábajú priemerne 1 100 eur mesačne v hrubom. Musia však spĺňať prísne podmienky. Rušňovodiči chýbajú dokonca aj známej košickej Detskej železnici.
Železničiari sa snažia k práci v doprave motivovať už študentov. Výrazný je najmä nedostatok strojvodcov, ktorých chýba asi sto.
„Stať sa rušňovodičom bol môj veľký detský sen, ktorý sa splnil, kedysi to bolo vysoko vážené povolanie. Škoda, že teraz to nikto nechce robiť,“ hovorí Peter Kočiško (46), ktorý vedie vlaky už 21 rokov. Podľa jeho slov potrebuje byť rušňovodič psychicky aj odborne zdatný a vyznať sa v tratiach.
„Tiež musí mať stopercentný zdravotný stav a absolvované psychotesty. Ďalšou podmienkou je maturita zo školy s technickým zameraním,“ vysvetľuje Drahomíra Tomková zo železníc. Kandidáta čaká ešte polročný kurz.
Na to, aby mohol sám sadnúť do kabíny, potrebuje odjazdiť 720 hodín. „Nástupný plat rušňovodiča kandidáta vo výcviku je 700 eur. Rušňovodič si zarobí priemerne 1 100 eur,“ prezradila personalistka. S nedostatkom strojvodcov bojuje aj Detská železnica. „Pracujú u nás aj dôchodcovia, ktorí musia chodiť každý rok na zdravotnú prehliadku. Potrebovali by sme ešte aspoň 2 ľudí,“ prezradil Ľubomír Lehotský z občianskeho združenia Detská železnica Košice.