Donútil ju k tomu hrôzostrašný prípad z leta 2015, keď v Nitre otec zabudol svoju maličkú dcérku Kristínku († 2) v rozpálenom aute, a tá zomrela. So svojou výnimočnou prácou zvíťazila v stredoškolskej súťaži a Nový Čas jej koncept predstavil výrobcom áut. Na jej prácu sa pozrú vývojári francúzskej automobilky v Paríži!
Študentkou techniky a prevádzky dopravy otriasla tragédia, ktorá sa odohrala pred dvoma rokmi v Nitre. Otec Jozef mal odviezť dcérku Kristínku († 2) do jaslí, no zabudol ju v aute. Malý organizmus žeravé peklo nezvládol a dievčatko zomrelo na následky prehriatia. „Inšpiroval ma hlavne tento smutný prípad a jemu podobné. Rozmýšľala som, ako by sa dalo zbytočnej a krutej smrti detičiek v rozpálených autách zabrániť. Hľadala som na internete vhodný systém zabezpečenia, no žiadny som nenašla. Buď nespĺňal legislatívu alebo nebol účinný,“ prezrádza vnímavá maturantka, ktorá sa do výroby vlastného systému pustila pred rokom. „Predsa žijeme v 21. storočí a takéto hrôzy sa už nemôžu stávať. Prekvapilo ma, že sa doposiaľ nikto tomuto nevenoval,“ hovorí Nikoleta.
Systém myslí za vás
Študentka svoj koncept dotiahla do najmenších detailov. „Vymyslela som viacnásobné zabezpečenie, ktoré funguje vo viacerých režimoch,“ vysvetľuje. Systém spočíva v umiestnení spínača v autosedačke, ktorý sa po posadení dieťaťa zapne. Ak dieťa ostane v aute aj päť minút po vybratí kľúča zo zapaľovania, spustí sa siréna a smerovky. „Neskôr by som chcela, aby na dieťa upozornil vodiča aj palubný počítač,“ ozrejmila.
Druhá výstraha prichádza pre vodiča pri uzamknutí vozidla. Keď ani potom dieťa nebude vyslobodené, GPS lokalizátor odošle esemesku na tri rôzne predvolené telefónne čísla o hroziacom nebezpečenstve a zároveň lokalizuje polohu vozidla. No a pokiaľ by pomoc stále neprišla, ako štvrtý sa aktivuje tepelný snímač, ktorý pri vnútornej teplote nad 32 °C spustí ventilátor klimatizácie.
Nadchla svetového výrobcu
Nikin účinný systém zabezpečenia zvíťazil v krajskom kole Stredoškolskej odbornej činnosti. Študentka Novému Času prezradila, že jej snom je, aby sa našiel niekto, kto by ju podporil. Nový Čas preto oslovil všetky tri automobilky pôsobiace na Slovensku a jedna z nich zareagovala veľmi ústretovo. „Radi by sme sa so študentkou skontaktovali a jej prácu posunuli do nášho vývojárskeho centra v Paríži,“ uviedol Peter Švec, hovorca spoločnosti PSA Peugeot Citroën Slovakia, ktorého Nikoletina práca veľmi nadchla. „Som veľmi rada, že moja práca zaujala automobilku Peugeot. Bola by som veľmi rada, keby sa systém zabezpečenia, ktorý som navrhla, vyrábal a pomohol by tak zachrániť životy malých detí,“ zareagovala nadšená maturantka.
Ako systém funguje
2. Päť minút po vybratí kľúča zo zapaľovacej skrinky sa s časovým oneskorením rozozvučí akustické upozornenie - siréna a smerovky.
3. Pri uzamknutí vozidla sa zapne ďalšie zvukové upozornenie.
4. GPS lokalizátor Keetec GPS Sniper odošle SMS správu na tri rôzne predvolené čísla o hroziacom nebezpečenstve a zároveň lokalizuje polohu vozidla.
5. Tepelný snímač po prekročení teploty 32 °C vo vozidle spustí ventilátor klimatizácie.
Čo sa deje v tele pri prehriatí
- zvýšené potenie
- zrýchlené dýchanie
- rýchlejšia činnosť srdca
- organizmus sa prehrieva, stúpa telesná teplota
- srdce sa snaží držať krv v životne dôležitých orgánoch
- zhoršuje sa prekrvenie končatín a iných orgánov
- znižuje sa okysličovanie mozgu
- nastáva celkový kolaps organizmu
- zlyháva kardiovaskulárny systém a mozog
- nastáva smrť
Milan Adámek z časopisu Auto Bild
- Je to vynikajúci nápad, ktorý by určite našiel svojich zákazníkov. Technicky je návrh realizovateľný s využitím systémov, ktoré sa už v súčasnosti v autách používajú. Samotný spínač a prepojenie sedačky s autom by nemali byť veľmi drahé, dá sa to vykonať aj bezdrôtovo, čo zvyšuje možnosť zabudovať systém do áut aj dodatočne. Riadiaci systém by bol len otázkou vhodného softvéru. Analogický systém zatiaľ nejestvuje. Existujúce len systémy len pasívne upozornia vodiča na dieťa pri vystupovaní z auta. Pozoruhodná je komplexnosť tohto návrhu, spolupráca výstražnej časti s lokalizáciou GPS a so spustením ventilátora klimatizácie.
Na našom trhu by mal význam
Jozef Drahovský, dopravný analytik
- Existuje viacero systémov, ktoré takéto služby poskytujú, väčšinou je problém s ich montážou. Býva jednoduchšie, keď to montuje priamo výrobca vozidla, ale bežná rodina na Slovensku si často nemôže dovoliť nové auto s takouto vychytávkou. Ak by však takýto systém bol náš, na domácom trhu a v rozumnej cenovej relácii, mal by veľký význam, a to najmä vtedy, ak by to bolo súčasťou autosedačky dieťaťa.
Uplatnenie aj vo Volkswagene
Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagenu Slovakia
- Tešíme sa z jej záujmu o techniku. Je obdivuhodné, že už počas školy prichádza s konkrétnym projektom na zvýšenie bezpečnosti. Ak bude mať záujem o automobilový priemysel aj naďalej, má u nás viaceré možnosti - duálne štúdium, prax popri vysokej škole či stať sa našou kolegyňou.
Prácu preštudujú vývojári v Paríži
Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia
- Za trnavskú automobilku PSA Groupe Slovakia môžem povedať, že tento nápad a riešenie nás mimoriadne zaujali a chceli by sme sa prostredníctvom Nového Času so študentkou skontaktovať. Radi by sme jej prácu videli a posunuli ju ku kolegom do nášho vývojárskeho centra v Paríži.