Záujemcov o let je dosť, no bezpečnosť je pre nich prvoradá. Na veľkolepé farebné divadlo na nebi sú nažhavení piloti zo 6 štátov a až 17 balónov, medzi ktorými nechýbajú ani novinky. Podujatie potrvá do soboty večera.
Košický severák spôsobil vrásky na čele organizátorov fiesty a už dva lety tak museli odložiť. „Počasiu, žiaľ, nerozkážeme. Balón musí spolupracovať so vzduchom. Najdôležitejšia je vždy optimálna meteorológia - najmä vietor,“ priblížil skúsený pilot balónov Ľubor Lelovits (56). Hovorí, že musia sledovať aj okolité balóny, lebo aj tu platia pravidlá ako pri cestnej premávke o prednosti.
Balóny majú od 2 000 do 12 000 kubických metrov a od toho sa odvíja nosnosť, v koši môže byť od dvoch do 10 aj viac ľudí. Výška letu je vhodná v rozmedzí 500 - 1 000 metrov. Pilot na záver dodal, že bežne používajú výškomer, vysielačku, navigáciu a spojenie so sprievodom na zem.
Prvý vzlietol pred 111 rokmi
Štart prvého balóna naplneného plynom pozorovali Košičania 14. júna 1906. Vtedy na hlavnú stanicu vlakom dorazil balón budapeštianskeho aeroklubu spolu s pilotom dnes už neznámeho mena. Zrealizoval dva lety balónom - ranný štart zo stanice, večerný z ihriska.
Čo všetko musia piloti sledovať
- predpoveď počasia
- vyznať sa v oblakoch, v prúdeniach
- dať pozor na okolité balóny
- vhodný výber miesta - nie pri elektrickom vedení či domoch