Chodieva cezeň na nákupy, do práce či na výlety. Počas tuhých zím na rieke korčuľuje, cez leto si v nej zase zapláva. Ako rodený Bratislavčan, ktorého dedo bol riečnym kapitánom, sa však rozhodol zdolať európsky veľtok po celej dĺžke až do Čierneho mora. So svojimi dvoma kamarátmi sa vydal na dobrodružbú plavbu, ktorú začali v Severnom mori. Vybrali sa do Holandska, kde si kúpili loď a zdolávaniu rieky už nič nestálo v ceste. V jednej chvíli sa na rozbúrených riekach cítili ako gumené kačičky, v ďalšej ako statoční dobyvatelia.
Nápad pokoriť Dunaj vznikol už pred rokom. Plavbu sa rozhodli rozdeliť na dve etapy. Prvá sa začala v Severnom mori a skončila sa v Bratislave. Hneď po príchode do Holandska chlapi hľadali poriadnu loď. Predstavy boli jasné. Výkonný motor, kuchynka so sporákom, chladnička, umývadlo a toaleta. Nakoniec sa im podarilo zohnať 8-metrový čln od holandského priekupníka.
Boj s protiprúdom
Ako prezradil Robert, ich posádka nemala poňatia, aké nástrahy ich čakajú. Stálo pred nimi 73 komôr, ktoré museli splaviť. Poriadne vzrušenie zažili, keď prichádzali ku komore pre obrovské zaoceánske lode. „Cítili sme sa ako biedny červ. Naša loď mala 8 metrov, tie ostatné nad sto. Mysleli sme si, že po tomto nás už nič nemôže prekvapiť,“ povedal. Veľmi sa však mýlili. Keď sa dostali na Rýn, boli ako gumené káčatká v rozbúrenej vani. „Tankovacie stanice na rieke boli 10-krát väčšie ako naša loď a pištole ako polovica lode. Obrovský protiprúd, vlny ako na mori a množstvo lodí,“ spomína.
Museli sa popasovať aj s náhlym stúpnutím hladiny, mrazmi aj tropickými dňami či s prívalovou vlnou. „Vtedy nás predbiehali aj chodci na brehu. Išli sme rýchlosťou 2 km/h,“ priblížil Roman. Postupne sa dostali do najväčšieho riečneho prístavu na svete - Duisburgu. Počas plavby sa posádka kochala nádhernými výhľadmi na hrady, pasúci sa dobytok, mohutné rafinérie s komínmi či vinice. Ochutnali aj množstvo tradičných vín.
Konečne vytúžený Dunaj
Po nekonečných zákrutách a plavebných komorách sa posádka približovala k finálnemu stúpaniu k streche Európy. „Tu každá dažďová kvapka skončí buď v Severnom, alebo Čiernom mori, záleží, na ktorú stranu strechy padne,“ vysvetlil Robert. Pre riečnych námorníkov znamená to, čo pre horolezcov Mt. Everest. Nakoniec z nuly dosiahli výšku 409 m n. m. Už prvá komora na Dunajskom kanáli im vyrazila dych. Mala výšku 8-poschodového paneláka. Chlapi sa postupne napojili na Dunaj. Preplávali Viedeň a do Bratislavy to bol už len kúsok. Na 1 650-kilometrovú trasu im nakoniec stačilo 30 dní. „Plán je budúci rok dostať sa loďou do Čierneho mora a tam ju predať,“ uzavrel svoj príbeh Roman.
Plavba v číslach
Dĺžka lode: 8 metrov
Hmotnosť: 6 ton
Výkon: 33 koní
Max. rýchlosť: 12 -14 km/h
Prejdených komôr: 73
Dĺžka cesty: 1 650 km
Dní na palube: 30
Spotreba benzínu: 560 litrov