Obyvateľom aj návštevníkom metropoly ponúkne 750 bicyklov so 75 stanicami. Ekologická forma dopravy za 2 milióny eur sa zo začiatku spustí v štyroch mestských častiach, postupne sa rozrastie aj do ďalších.
Za prevádzku bieksharingu v hlavnom meste bude zodpovedný Slovnaft. Nakúpi bicykle, daruje ich mestu a bude sa starať aj o stojany. Pilotná fáza bikesharingu bude pokrývať Staré Mesto, Petržalku, Nové Mesto a Ružinov, postupne sa však bude rozrastať. Bratislava do projektu investuje 460-tisíc eur a Slovnaft 1,5 milióna eur. „Momentálne je dôležitý výber miesta, mapa, počet staníc, výber konštrukcií bicyklov. Počíta sa aj s elektrobicyklami,“ uviedol hovorca Slovnaftu Anton Molnár.
Spoločnosť musela do projektu zapracovať aj návrhy Cyklokoalície. Podľa jej zástupcu Petra Netriho sa mesto dočká najmodernejších bicyklov, ktoré pomôžu ľuďom aj zo vzdialenejších miest dostať sa do centra. Majú však aj výhrady. „Trošku netransparentné je to, ako sa k tomu magistrát dopracoval, lebo neboli zverejnené ostatné ponuky. Keď sa idú navyše použiť verejné peniaze, mali by sa robiť obstarávania, ale nie je nám jasné, ako sa budú robiť, keď je už vybratý partner,“ uzavrel Netri. Prví cyklisti budú môcť využiť bratislavský bikesharing už na jar budúceho roka.
Čo je to bikesharing?
Bikesharing predstavuje sieť prepojených stojanov, prostredníctvom ktorej je možné zapožičať si bicykel a následne ho vrátiť na ktoromkoľvek inom stanovišti. Bratislavský bikesharing bude modernou kombináciou elektrobicyklov a klasických bicyklov. Detaily ako názov systému, mapy staníc, počet bicyklov a výber dodávateľa zatiaľ ešte nie sú spresnené.
Výhody používania bicyklov
- bicykle môžu mať GPS - mesto tým vie sledovať trasy či problematické úseky
- systém možno integrovať do električenky
- spojenie so záchytnými parkoviskami
- zlepšenie mobility
- prospieva zdraviu
- znižuje hluk a emisie