Odborári očakávajú, že pred bránu automobilky sa postaví viac ako 2 500 nespokojných ľudí, ktorí sa tu budú striedať na tri smeny. Zamestnancov v štrajku podporil aj premiér Robert Fico, ktorý tvrdí, že si zaslúžia platy, ako majú ich nemeckí kolegovia. Podľa personalistov však zvyšovanie platov na úroveň Nemecka nemá opodstatnenie.
Ako uviedol predseda Moderných odborov Zoroslav Smolinský, štrajk môže trvať 3 - 4 dni, ale aj dva týždne. Premiér Robert Fico im svoju podporu vyjadril. „Prečo by mal mať človek v Bratislave o polovicu alebo dokonca o dve tretiny nižší plat ako človek, ktorý robí pre koncern v inej krajine na Západe, pričom u nás sa vyrábajú luxusnejšie autá a je tu aj vyššia produktivita práce,“ vyhlásil. Automobilke pritom v posledných piatich rokoch neschválili štátnu pomoc. Iný pohľad má minister hospodárstva Peter Žiga. Tvrdí, že požadované 16 % zvýšenie platov je nerozumné. Vyrovnanie platu s Nemeckom je scestné aj podľa personalistu spoločnosti McROY Group Luboša Sirotu.
Naši zamestnanci by tým zarobili viac, pretože slovenské ceny sú výrazne nižšie ako nemecké. „Podľa tejto logiky by k nám mali začať prichádzať firmy napríklad z Vietnamu a ponúkať ľuďom rovnaké mzdy, ako zarábajú ich ľudia doma,“ uviedol Sirota. Štrajk môže mať vplyv aj na našu ekonomiku. „Približne 12 dní nepretržitého štrajku už vie vygenerovať vplyv, ktorý je viditeľný na raste hrubého domáceho produktu, a to je 0,1 % HDP,“ vyčíslila riaditeľka IFP Lucia Šrámková. Automobilka ponúkla zvýšenie platov približne o 8,9 %, zamestnanci však žiadajú 16 %.
Je to farizejstvo
Eduard Chmelár, politický analytik
- Zo strany politikov to musíte vnímať ako farizejstvo a populizmus, pretože je to otázka, na ktorú nemajú dosah. Niečo iné by bolo, keby sa zvýšenia platov dožadovali učitelia alebo lekári a tam by sme videli, či by im zo štátneho rozpočtu dopriali o tretinu vyššie platy. Vo Volkswagene sa bojuje za všetkých. Porovnávať z Nemeckom je však ekonomicky scestné, v porovnaní so ziskom firiem je však jasné, že tá deľba zisku by mala byť inak vyvážená v prospech zamestnanca.