Snahu dosiahnuť lepšie platy podporil aj samotný premiér Róbert Fico (52). Odborníci však varujú, že štrajk môže mať nemalé dôsledky. Zatriasť môže nielen slovenskou ekonomikou, ale zároveň aj samotnou situáciou na trhu práce. To, ako dopadne, bude nepochybne i signálom pre ďalších investorov, ktorí príchod na Slovensko zvažujú.
Na parkovisku pred automobilkou sa v utorok ráno zhromaždili tisícky ľudí. Búriaci sa zamestnanci prichádzali v 3 zmenách. Štrajk začali o 6.00 ráno najmä pracovníci rannej zmeny, postupne sa k nim pridávali aj tí, ktorí končili nočnú šichtu. Zamestnancov vyčerpávalo silné slnko, na západe Slovenska totiž SHMÚ vyhlásilo výstrahy pred teplom. Podľa vedenia však ľuďom pitnú vodu a toalety v horúčavách namiesto organizátorov zabezpečil zamestnávateľ.
Mnohí zamestnanci si na rozpálenom betóne rozložili deky, rybárske stoličky či slnečníky. Vystúpenia rečníkov dostávali dav do varu a svoj názor prejavovali aj transparentmi s rôznymi heslami. Atmosféra sa vyhrotila o 14-tej popoludní, keď niektorí zamestnanci, ktorí aj napriek štrajku normálne pracovali, vychádzali z fabriky. Štrajkujúci ich za poriadneho hurhaja vypískali.
Stále sa nedohodli
Pokus o zvrátenie ostrého šrajku s neobmedzenou platnosťou prišel ešte deň pred jeho spustením zo strany zamestnávateľa. Ten navrhol celkovo navýšenie platov o 8,9 % v priebehu niekoľkých mesiacov. Pre robotníkov je to však málo a ich hlavnou požiadavkou ostáva zvýšenie tarifných miezd o 16 %.
Odborári poľaviť nechcú. „Naše body sú jedna mozaika, z ktorej sa poskladá obrázok. Pokiaľ s ním budú ľudia spokojní, tak sme spokojní aj my,“ uviedol predseda Moderných odborov Zoroslav Smolinský s tým, že k dohode ešte neprišlo. „V automobilke chýba ľudskosť. Toto vedenie nás ignoruje, je to dlhodobejšia záležitosť,“ dodal.
Riskujú priveľa
Výroba v automobilke v utorok bežala bez obmedzení len v závodoch v Martine a v Stupave. V Devínskej Novej Vsi, kde sa štrajk konal, bola výroba značne obmedzená. „Všetkým pracujúcim zamestnancom vypláca spoločnosť mzdu v plnej výške,“ uviedla hovorkyňa automobilky Lucia Kovarovič Makayová. „Vyzývame odborovú organizáciu na ústretový krok smerom k obojstranne akceptovateľnej dohode. Nezodpovedné požiadavky odborov ohrozujú budúcnosť podniku a pracovné miesta našich zamestnancov,“ tvrdí automobilka, ktorá pred štrajkom zamestnancom mala rozdávať letáky s vlastnou ponukou a informáciami, čo pre zamestnanca znamená štrajkovať.
Niektorí pracovníci to považovali za zastrašovanie. Bývalý predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Jozef Uhrík varuje, že už v minulosti „prišlo k dvom prípadom, keď mali odborári prehnané požiadavky, a tak vedenie koncernu presunulo výrobu do inej krajiny“.
Prečo sme sa rozhodli štrajkovať
Anton Štefanec (42), Bratislava - mechanik repasa
koľko by chcel: 1 160 €
Hlavnou požiadavkou je zvýšenie platov. Robím tu 20 rokov a mám v čistom 1 000 €. Zvýšenú triedu som nemal 15 rokov, čo je v hrubom zhruba 100 €. Pre mňa je ideálnym zvýšením 16 %.
Peter Makuch (27), Trnava - montážny pracovník
koľko by chcel: 1 000 €
Pracujem tu nejaký ten rok a za ten čas sa tu nič nezmenilo. Vedenie nás má očividne za handry, a to sa musí zmeniť, my nie sme otroci. Žiadam zvýšenie trafiných miezd, ostatné veci uvidíme, ako sa vyrokujú. Najviac chceme, aby vedenie pochopilo, že sa nedáme a že nie sme takí zaostalí ako kedysi. Oficiálne máme plat 1 800 € v čistom, čo je hlúposť. Ja som tu už šiesty rok a som rád, keď dostanem nad 800 €. Ideálny plat, aby bol človek prežitiaschopný s hypotékou a dieťaťom, by bol 1 000 €.
Michal Takáč (25), Bratislava - kontrolór kvality
koľko by chcel: 1 010 €
Ide nám o to, aby sme mali o niečo vyššie platy a dostali to, čo si zaslúžime. Máme vyššiu produkciu ako nemecké fabriky, platy nižšie a ceny potravín sú pritom v podstate rovnaké. Som tu 6 rokov a v čistom zarábam zhruba 900 €. Keby zvýšenie rozdelili na aspoň 12 %, bol by som rád. Nemusia schváliť všetko, ale aby aspoň na niečo pristúpili, čo ale zrejme nemajú v pláne.
Erik Szöllösy (28), Šaľa - pracovník
koľko by chcel: 800 €
Základná požiadavka je zvýšenie mzdy. Chcem, aby sa zachovala kolektívna zmluva. Som novonastúpený, mám to o to ťažšie, lebo začínam s nízkymi triedami. Dávajú zľavy na cestové. Mzda nie je vysoká a keď si odrátam aj cestovné, tak mi zostane 600 € a cestujem 4 hodiny denne. V čistom by som chcel minimálne 800 €.
Gabriela Kišová (42), Bratislava - montážna pracovníčka
Nedokážu vyjsť v ústrety zamestnancom a hlavne ženám. S výplatou nemám problém, štve ma prístup zamestnávateľov, veľa žien po materskej sa sem nevráti, pretože sa to tu nedá zvládať. Vo firme pracujem 19 rokov, naše osobné hodnotenie je nízke. Za ten čas je to tu horšie a horšie, rozhodne treba zmeniť veľa vecí.
Štrajk sa odrazÍ na HDP
Branislav Žúdel, makroekonóm z Inštitútu finančnej politiky
- Predpokladáme, že štrajk vo Volkswagene by mohol viesť k vyšším mzdovým nárokom aj v ostatných firmách a odvetviach, a to aj bez ohľadu na výsledok štrajku. Miera nezamestnanosti neustále klesá a vyjednávacia sila rastie v prospech zamestnancov. Už 12 dní štrajku by mohlo znížiť HDP Slovenska najviac do 0,1 %. Tento odhad stojí na predpoklade, že štrajk zasiahne aj subdodávateľov a omeškanie výroby sa už nepodarí dobehnúť.
Priemerný plat v automobilovom priemysle