Ako a v akej miere Nový Čas zisťoval u predsedu predstavenstva personálnej agentúry MCROY GROUP Ľuboša Sirotu.
Ako sa odrazí štrajk vo Volkswagene na situácii na trhu práce?
- Dôležité bude, ako v konečnom dôsledku štrajk dopadne. Ak si odbory vynútia výrazné zvýšenie miezd, stúpne tlak na ich rast aj v iných fabrikách a nie je ani vylúčenie vzniku ďalších štrajkov. Ak odbory neuspejú, môže to viesť k tomu, že tlak na rast miezd bude pomalší. Pre potenciálnych investorov ide o signál, že voliť si Slovensko ako destináciu umiestnenia výroby kvôli lacnejšej pracovnej sile si bude potrebné viac rozmyslieť. Rovnako tak budú musieť priemyselné koncerny viac zvažovať, či budú rozširovať výrobu u nás, alebo uprednostnia radšej inú krajinu.
- V konečnom dôsledku sa tento vplyv môže prejaviť aj vo verejnej sfére. Ak sa bude opäť zvažovať štrajk napríklad učiteľov či zdravotných sestier, môže si niekto spomenúť na to, že premiér Robert Fico podporil snahu štrajkujúcich vo Volkswagene a je teda prirodzené, že by sa mal rovnako postaviť aj k požiadavkám v štátnom sektore.
Môžu mať automobilky vplyv na výšku miezd aj v iných odvetviach?
- Ak štrajkujúci uspejú, môže to zvýšiť požiadavky na rast platov aj inde. Ak neuspejú, môžu sa zas zmierniť. Štrajk vo Volkswagene tak môže byť lakmusovým papierikom aj pre iné firmy a iné sektory hospodárstva. Ak budú automobilky lákať k sebe ľudí na vyššie platy, budú zamestnanci odchádzať práve k nim. Ak si ich budú chcieť iné firmy udržať, budú tiež musieť svojim ľuďom pridať. A následne vyvstane aj otázka, prečo štát nezvyšuje tiež svojim zamestnancom platy rýchlejšie a prečo sú stále výrazne nižšie ako na Západe a prečo napríklad učiteľ zarobí menej než montážny pracovník vo výrobe.