V stredu Moderné odbory na čele so Zoroslavom Smolinským počas rokovaní svoje požiadavky jemne upravili. No napriek ich počiatočnej radosti nebolo vyjednávanie ani vo štvrtok úspešné. Protesty však podľa neho robia vrásky na čele najvyššiemu vedeniu a dopad už majú mať aj na výrobu v Česku či Nemecku.
Stredajšie vyjednávania odborárov a vedenia fabriky trvali celé hodiny. Obe strany sa zo závodu vracali pred polnocou, prinieslo to však svoj výsledok. „Hýbeme sa dopredu. Potrebujeme spraviť finančné analýzy. Každá strana sme si pozvali finančných špecialistov, ktorí sa pozrú na podklady a na peniaze, ktoré sa kde nachádzajú, aby sme boli pripravení,“ uviedol ešte v stredu Zoroslav Smolinský. Hoci sa aj vo štvrtok postavil pred skandujúci dav plný nádeje, napokon neprišlo k dohode. Odborári zľavili z nárokov, už nepožadovali zvýšenie platov o 16 %, ale len o 13,9 %. Aj vedenie svoju ponuku navýšilo o 0,3 %. Ani to však nestačilo. „Preštudujeme si ďalšie právne možnosti, ako ďalej štrajkovať aj iným spôsobom, ako teraz,“ reagoval večer Smolinský. Situáciu už podľa neho rieši čoraz viac ľudí na vysokých pozíciách. Dokonca prišiel s informáciami zo závodov zo Západu. „Už stoja kamióny s materiálmi aj v Nemecku, pretože sem nemôžu dovážať nič. Vyzerá to tak, že o chvíľu odstavíme aj Mladú Boleslav,“ vyhlásil v stredu poobede.
Nový Čas si obmedzenie výroby preveroval aj u vedenia automobilky. „Špekulácie nekomentujeme a k výrobe iných závodov informácie neposkytujeme,“ uviedla hovorkyňa Volkswagenu Lucia Kovarovič Makayová. Hovorca českej Škody Zdeněk Štěpánek uviedol, že od nás odoberajú len jeden typ prevodovky. „V súčasnosti beží výroba podľa plánu a nie sme nútení ju žiadnym spôsobom obmedzovať,“ informoval Štěpánek. Závod Volkswagenu v Nemecku sa do uzávierky neozval.
Niektorí to vzdali
Zamestnanci však neťahali za jeden povraz. „Stalo sa, že niektorí kolegovia, ktorí tu v utorok boli a všetko odštartovali, prešli v stredu turniketmi a vošli do haly,“ povedal sklamane jeden z odborárov. Stovky zamestnancov toto ich správanie vnímali ako podraz. Štrajkujúci si parkovisko závodu premenili na malý festival, kam si priniesli stany a slnečníky, rybárske stoličky a vychutnávali si pivo a hudbu. Keďže rokovania neboli úspešné, sú pripravení štrajkovať aj cez víkend.
Ako sa štrajk vyvíjal
PIATOK 9. 6.
Jedenáste kolo vyjednávania o kolektívnej zmluve bolo neúspešné. Odborári sa nedohodli s vedením Volkswagenu, na utorok avizujú ostrý štrajk.
STREDA 14. 6.
Súhlas so štrajkom podpísalo vyše 8 600 zamestnancov Volkswagenu Slovakia. Žiadajú platy, ako majú ich kolegovia v Nemecku.
PONDELOK 19. 6.
Štrajk vo Volkswagene podporil aj premiér Robert Fico, podľa ktorého sú požiadavky štrajkujúcich zamestnancov oprávnené.
PONDELOK 19. 6.
Posledné rokovanie odborárov s vedením VW pred štrajkom bolo neúspešné. Podľa šéfa Moderných odborov dostali jednu ponuku, ale bola neprijateľná.
UTOROK 20. 6.
V bratislavskom Volkswagene sa začal štrajk. Asi 5 000 zamestnancov sa zišlo pred závodom a vedeniu vyčítali, že počet vyrobených áut stúpol o 100 %, no platy takto nerástli.
STREDA 21. 6.
Začalo sa 12. kolo vyjednávania. Odbory predložili manažmentu automobilky nové návrhy, ako má rásť mzda zamestnancov. Rokovanie trvalo takmer 7 hodín, neúspešne.
ŠTVRTOK 22. 6.
Zamestnanci štrajkujú 3. deň. Odbory a automobilka vyjednávajú 13. raz. Ani po 4,5 hodine neprišlo k dohode, v debatách pokračujú v piatok.