Zamestnancov najväčšej automobilky do šesťdňového štrajku za zvýšenie platov a lepšie podmienky viedol šéf Moderných odborov VW Zoroslav Smolinský (47). Ako sám priznal, za posledný týždeň sa už na Moderné odbory stihli obrátiť aj iné slovenské fabriky, ktoré žiadajú pomoc. Spustí štrajk vo Volkswagene mzdový prevrat?
Podarilo sa vám dosiahnuť nárast miezd o 14,12%. Ako ste s výsledkom spokojný?
Samozrejme som spokojný, pretože sme vyjednali zvýšenie tarifných tried, nie miezd. To znamená, že nenarastie iba mzda o 14,12 %, ale keďže sa bavíme o tarifách, o 14,12 % sa zamestnancom navýšia aj všetky odmeny a príplatky, jednoducho všetko. V neposlednom rade je obrovským úspechom aj zrušenie prvých dvoch tarifných tried.
Dobre, čiže keby teraz nastúpim do Volkswagenu, o akom nástupnom plate sa po novom bavíme?
Dostanete nástupný plat 834 eur. K tomu, samozrejme, pribudnú osobné ohodnotenie, skupinové ohodnotenie či zmenové príplatky.
Myslíte si, že tento úspešný štrajk zmení pracovný trh na Slovensku?
Ľudia by si mali konečne uvedomiť, že sa nemusia báť. Strach ich zväzuje, a ak sa nám naším štrajkom podarilo okliesniť ľudí od strachu, je to veľký úspech.
Môže rozpútať revolúciu v platoch?
Bol by som rád, keby sa tá platová revolúcia už začala. Slováci majú najvyšší čas, aby konečne začali myslieť sami na seba a aby všetky platy rástli. Vláda bude musieť taktiež urobiť nejaké opatrenia. Nemôže to nechať iba na pleciach zamestnancov a zamestnávateľov.
Myslíte si, že v ostatných fabrikách sa teraz šéfovia boja, čo sa bude diať?
Myslím si, že sú v pozore a nie len oni, ale aj politici.
Súviselo načasovanie štrajku aj s tým, že na Slovensko mieri ďalšia automobilka a je tu veľký dopyt po pracovnej sile? Bola to taktika?
Nie. Išlo iba o nás, našich zamestnancov, aby sa mali lepšie. Naším cieľom nebol štrajk, ale vyjednanie výhodnejších podmienok. Keďže ale prvých 11 kôl vyjednávania nebolo úspešných, pretože vedenie si presadzovalo iba svoje bez akéhokoľvek kompromisu a vydalo sa cestou egoizmu a arogancie, inak to nešlo.
Nehrozí, že si VW zbalí výrobné linky a presunie výrobu inam? Nebolo by to prvýkrát - podobný prípad sa udial v španielskej Pamplone, keď sa pre štrajk presunula výroba Volkswagenu Polo k nám na Slovensko...
To, čo spomínate, sa dialo v 90. rokoch. Dnes je doba úplne iná, Slovensko je už členom EÚ. VW Slovensko má kvalitných zamestnancov, ktorí vyrábajú najkvalitnejšie produkty - sériovo vyrábané najdrahšie autá v rámci celého koncernu VW. Už len to je jeden veľký rozdiel oproti iným si- tuáciám. Ďalšia vec je, že koncern si uvedomuje, že aj pri navýšení budeme stále cenovo výhodnejší ako iné západné krajiny.
Áno, ale možno budeme menej výhodní ako východné krajiny. Jedna z vecí, ktorá sem investorov ťahá, je lacná pracovná sila...
Prosím vás, skúsme vymazať už z pamäti pojem lacná pracovná sila. Pretože už len to, že sa tak pomenujeme, vyznieva akoby sme nemali žiadne sebavedomie a čakali sme na to, kto nám čo podhodí. Čo sa týka presunu, mnoho fabrík sa v minulosti vyhrážalo, že odídu napríklad do Rumunska. Niektoré aj naozaj odišli a teraz sa vracajú naspäť. Prečo? Veď tam majú ešte lacnejšiu pracovnú silu ako sme my! Lenže o kvalite ani stabilite nemôže byť reč.
Dobre, pozrime sa na to z inej strany. Fabrika zostane na Slovensku, ale čo ak sem začnú vo veľkom zvážať lacnejšiu pracovnú silu, napríklad Srbov či Bulharov?
To by sa mohlo stať jedine vtedy, ak by Slovensko nemalo dostatok pracovnej sily ako takej.
Presuňme sa teraz k samotnej kolektívnej zmluve. Vedenie tvrdí, že ste v podstate uzavreli podobnú dohodu, aká vám bola ponúkaná v apríli...
V apríli boli ponuky na postupné zvyšovanie o 12% s tým, že + 4% do 31. 8. 2018, + 4% do 31. 3. 2019 a + 4% do 30. 6. 2020 a v tomto prípade nebol ponúkaný žiadny jednorázový bonus. Platnosť zmluvy by bola ešte dlhšia, ako sme vyjednali my. Naša dohoda znie + 4,7% k 1. 6. 2017, + 4,7% k 1. 1. 2018, + 4,1% do 31. 8. 2019 a jednorazový bonus 500 eur. Zdajú sa vám tie ponuky rovnaké? Mne nie.
Percentá sú pekná vec, ale čo hovoria čísla? Vieme si povedať konkrétny prípad, o koľko si ľudia prilepšia?
Môžeme napríklad na tarifnej triede 6, ktorú má najviac zamestnancov. V praxi to bude znamenať, že sa ľuďom v tejto kategórii v priebehu 16 mesiacov zvýši plat o 145 eur. Na porovnanie, nárast od roku 2010 do polovice roka 2017 bol 179 eur. Teda za šesť a pol roka zarobili o 24 eur viac, ako zarobia teraz iba za 16 mesiacov. Myslím si, že je to celkom silný argument.
Niektorí ľudia najmä na sociálnych sieťach píšu, že oproti Kii či PSA ste prehrali na plnej čiare. Kia mala dostať 9% navýšenie a PSA 6,3% na rok.
Im sa navýšili platy, ale nie tarify. To je veľký rozdiel. Navýšením tarify sa nám budú násobiť všetky zložky mzdy, im nie. Plat im síce narastie, ale odmeny a bonusy zostanú rovnaké.
Vieme, že neštrajkovali všetci zamestnanci. Nie je teraz na pracoviskách dusno?
Sú tu zamestnanci, ktorí naozaj mali strach ísť do štrajku, a my sme ich nemohli ani nechceli nútiť. Niektorí zamestnanci, ako napríklad údržby, tu museli byť... Nezhody asi sú, ale verím, že si to medzi sebou dokážu všetko v pokoji vydiskutovať.
Platí navýšenie platov aj pre zamestnancov, ktorí sú do automobilky najímaní cez agentúry?
Navýšenie taríf sa týka všetkých zamestnancov bez ohľadu na to, či sú kmeňoví, alebo agentúrni. Musia mať rovnaké pracovné podmienky a, samozrejme, aj rovnaké platobné podmienky. Jediný rozdiel je, že agentúrni zamestnanci nedostanú 500- -eurový bonus.
Koľko zamestnancov má VW celkovo a koľko je agentúrnych?
Pracuje tu viac ako 13 000 zamestnancov, z toho 15% je z agentúr.
Chcete teraz Moderné odbory dostať za hranice VW? Do inej automobilky či dokonca nevýrobných spoločností?
Staráme sa hlavne o svojich zamestnancov, ale ak nás nejaké fabriky oslovia, a už aj oslovili, nemáme problém im pomôcť. Ale my sa tlačiť nikam nasilu určite nebudeme. Napríklad písal nám už U. S. STEEL Košice, čiže ozývajú sa nám aj podniky mimo automobilového priemyslu.
Ako vlastne také odbory vznikajú?
Nájde sa skupinka ľudí, ktorým záleží na zlepšení pracovných a finančných podmienok. Zaregistrujú sa na Ministerstve vnútra SR ako odborová organizácia a potom sa predstavia zamestnávateľovi.
Sú odbory potrebné vo všetkých závodoch?
Samozrejme, mať za sebou odbory v každom podniku, aj v tom najmenšom, je veľmi dôležité. Vedenie závodov musí mať nejakú opozíciu, protistranu, s ktorou bude vyjednávať.
Ste v súdnom spore s najsilnejšou slovenskou odborovou organizáciou OZ Kovo. Prečo? Nemali by odbory ťahať za jeden koniec?
Mali. Lenže tu už ide o peniaze, politiku a vplyv. OZ Kovo nechalo poslať nás odborárov z VW do likvidácie. Na čele s predsedom OZ KOVO chceli takto ovládnuť našu odborovú organizáciu, ktorá hospodári s významným majetkom, v našom prípade to bolo viac než milión eur.
Odkiaľ sa tieto peniaze zobrali?
Majetok odborov pochádza od zamestnancov, pretože každý jeden zamestnanec, ktorý je členom v odboroch, odvádza 1 % z čistej mzdy v prospech obdorovej organizácie. Za 25 rokov pôsobenia sa to nazbieralo a okrem toho, vo VW máme veľmi veľkú odborovú organizáciu, to znamená, že dnes je zhruba 74 % zamestnancov v odboroch. Na porovnanie PSA má 14 % a Samsung iba šesť ľudí!
Ak ako odborový predák vyjednáte lepšie podmienky, koľko je vaša odmena za úspešnú dohodu?
Mojou odmenou boli maximálne šťastie a spokojnosť, keď som videl to odhodlanie ľudí. To bolo pre mňa zadosťučinenie.
Nechce sa mi veriť, že ste za toto úspešné ťaženie nedostali žiadnu finančnú odmenu...
Nie, to nie. Takto to nefunguje, toto je moja práca, a ako každý zamestnanec vo VW dostávam mesačnú mzdu a žiadnu odmenu.
Aký je teda váš plat?
Naši zamestnanci, ktorí sú v odboroch vedia, aký je môj plat. Nepovažujem za dôležité túto informáciu celoslovensky zverejňovať.
Môže sa tento úspech odzrkadliť aj v nejakých vašich politických ambíciách?
Na to hovorím rázne nie. Už len to, že sme sa nestretli ani s ministrom práce pánom Richterom a ani pánom premiérom Ficom o niečom svedčí. Asi nie som v týchto kruhoch vítaný.
Premiér Robert Fico štrajk ale podporoval...
Ja to beriem, ale nepodporoval mňa, ale ľudí, ktorí bojovali za svoje práva.
Teraz k vyjednávaniu, ktoré prebiehalo za zatvorenými dverami. Ako vyzeralo? Bolo to tvrdé?
Na túto otázku vám najlepšie odpovie moja kolegyňa Jolana Julkeová, podpredsedníčka odborovej organizácie, pretože bola pri každom kole vyjednávania a je v odboroch dlhšie ako ja, čiže to vie reálne porovnať s inými vyjednávaniami.
Odpovedá podpredsedníčka Jolana Julkeová: Bolo to najhoršie a najtvrdšie vyjednávanie, aké som počas môjho pôsobenia v odboroch kedy zažila. Tlaky z oboch strán boli obrovské. Predposledný deň vyjednávania to už bolo také zlé, že sme doslova po sebe už vrešťali. Do pokojného dialógu prišli emócie a už sa kričalo. V sobotu bola situácia taká napätá, že sme už nedostali ďalší termín na vyjednávanie...
Ako to? K dohode predsa došlo až v nedeľu.
J.J.: Áno, aby sme dospeli k rozumnej dohode, museli sme zmeniť taktiku a v nedeľu prísť v trošku inej zostave.
Čo to znamená?
J.J.: Aby sme konečne dospeli k nejakej dohode, Zoro na poslednom kole vyjednávaní v nedeľu nebol osobne, ale bol na telefóne. Vedeli sme, že ak chceme konečne dospieť k dohode, nemôžeme viac vedenie dráždiť jeho prítomnosťou, pretože medzi nim a predstavenstvom spoločnosti bolo už naozaj obrovské napätie. Nedeľné vyjednávanie trvalo desať hodín, už sme boli veľmi unavení, ale našťastie sa to skončilo úspechom.
Pán Smolinský, čo by sa stalo, ak by ste v nedeľu na rokovanie prišli?
Neviem. Asi by už k ďalšiemu vyjednávaniu neprišlo. Viete, toto nebol iba taký nejaký štrajk, ale vyvolal vlnu politických diskusií, a to nielen u nás, ale aj v zahraničí. Aj z tohto dôvodu a z obrovských tlakov naše vyjednávanie sa mohlo skončiť neúspechom, preto sme sa rozhodli tak, ako sme sa rozhodli. Vedel som, že mám okolo seba tím schopných ľudí a bezvýhradne som im veril. A nemýlil som sa.
Kto je Zoroslav Smolinský (47)
- vo VW pracuje 25 rokov
- začínal ako robotník na linke
- v roku 2008 sa stal predsedom odborovej organizácie KOVO Volkswagen
- Moderné odbory založil v roku 2016