Priemerne na nej strávi jeden používateľ 35 minút denne a prihlási sa asi 1,28 miliardy ľudí za deň. V profiloch nájdete rôzne individuá, s ktorým sa buď stotožníte, alebo len krútite hlavou. Podľa najnovšieho prieskumu Brigham Young University sa však na tejto sieti dajú identifikovať štyri základné typy ľudí. Nájdete sa v niektorom z nich?
Sociálna sieť facebook je fenomén, ktorým sa už roky zaoberajú odborníci z mnohých sfér. Práve preto, že vo virtuálnej realite sa ľudia prezentujú inak akými sú naozaj v skutočnosnom živote. „Prezentácia autentického obrazu na sociálnych sieťach obsahuje istý prvok pretvárky,“ potvrdili psychológovia z Aaltovej univerzity vo fínskom meste Esb. Sami používatelia pritom vo viacerých prieskumoch potvrdili, že obraz o sebe často prikrášľujú a menia, aby sa páčil ostatným a získali si obdiv a uznanie.
Rodinkár
- vždy reagujú na príspevky ostatných, či už na statusy, alebo na fotografie
- veľmi radi si upevňujú vzťahy, ktoré však existujú len vo virtuálnom svete
- práve takto si predlžujú ich skutočný život a tieto väzby používajú ako korenie a oživenie svojho reálneho bytia
- ľudia v tejto skupine sa často vyjadrujú, že „facebook mi pomáha vyjadriť lásku mojej rodine a moja rodina ju zasa môže vyjadriť mne“
Sliedič
- svoje súkromie si na facebooku ostražito stráži a len občas zverejní príspevok alebo fotografiu
- na rozdiel od oznamovačov nemajú potrebu upovedomiť používateľov, ale sledovať, čo zaujíma ostatných
- chcú sa voľne pozerať, aké témy sú trendové medzi jeho priateľmi
- radi nazerajú aj do profilov ľudí, ktorí majú verejné profily, aby prenikli do ich súkromného života
Selfista
- sociálnu sieť používajú na vlastnú propagáciu
- rovnako ako rodinkári uverejňujú videá a obrázky, ale na rozdiel od nich, sú tieto posty zamerané na upútanie pozornosti na vlastnú osobu
- radi zbierajú lajky a komentáre
- často sa stotožňujú s vetou: „čím viac lajkov a komentárov dostanem, tým lepšie sa cítim medzi svojimi rovesníkmi“
Oznamovač
- môžu sa nazvať aj miestnymi kritikmi
- oproti rodinkárom majú medzi skutočným a virtuálnym svetom omnoho väčšiu priepasť
- nezáleží im na zdieľaní fotografií či príbehov, namiesto toho chcú celý svet informovať o tom, čo sa deje a čo je dôležité
- často oživujú spravodajské príbehy, oznamujú udalosti
- majú pocit, že sociálna sieť slúži na zvyšovanie povedomia o niektorých veciach
- na upevňovanie vzťahov s priateľmi a rodinou sociálnu sieť nepoužívajú
František Skokan, psychológ
Ľudia na sociálnych sieťach majú väčší pocit anonymity. Môžu sa tak vyjadrovať spôsobom, ktorý by si tvárou v tvár nedovolili. No zabúdajú na to, že sú odhalení, keďže väčšina na facebooku vystupuje pod svojím skutočným menom a uverejňuje aj súkromné informácie, napríklad o bydlisku.
Súčasná doba je taká, že ľudia uvádzajú svoje pocity a nálady prostredníctvom internetu a je dobre, že aspoň o niečom sa podelia. Robia to aj preto, aby sa nemuseli stretnúť. Priama konfrontácia je totiž viac riziková. Na internete nemusíte odpovedať, rozhovor ukončíte jednoducho odhlásením sa z profilu.
Zaujímavosti o najpopulárnejšej sociálnej sieti
55,2 % používateľov na slovenskom facebooku tvoria ženy a zvyšok muži.
Najväčšiu skupinu Slovákov tvorí veková kategória 25 až 34 rokov a to takmer 30 %. Naopak, najmenej používateľov je vo vekovej kategórii 55+.
Miroslav Stoch má s počtom 1 526 639 fanúšikov najobľúbenejšiu slovenskú facebookovú stránku.
Každú sekundu sa na facebooku po celom svete napíše 3,3 milióna statusov. Najčastejšia veľkosť zverejneného statusu je menej ako 50 znakov.