Špeciálne kruhy sú spojené tyčou umiestnenou mimo stredovej osi. Kruhy vytvoria kývavý pohyb a loď potom zlomí aj hrubý ľad. Ľadoborec X síce brázdi iba rieky, no človek môže dostať aj tak morskú chorobu. „Keď sú zapnuté špeciálne kruhy a loď sa kýve zo strany na stranu, tak nezvyknutému človeku môže dôjsť zle,“ potvrdil plavčík József Czeilinger. Jedenásťčlennú maďarskú posádku doplnil aj jeden Slovák, ktorý pozná tunajší tok Dunaja. „Vieme pracovať nonstop na dve zmeny. Noc je však horšia, pretože dobre nevidíme. Riadime sa radarom a bójami,“ pokračuje plavčík. Rýchlosť lode závisí od hrúbky ľadu.
„Robili sme zhruba sto metrov za 20 minút,“ vraví strojník Lájos Takács, ktorý je na lodi už 33 rokov. Maďarský ľadoborec brázdil aj rieky v Srbsku. Jeho funkčnosť je rozsiahla, pracuje aj v iných ročných obdobiach napríklad ako vlečná ľod. „Rozdiel medzi zimnou a letnou prevádzkou je v iba tom, že teraz musíme udržiavať loď vykúrenú, inak by ju ľad poškodil napriek oceľovej konštrukcii,“ uzavrel strojník Takács.
Ľadoborec v číslach
rýchlosť: | 18 km/hod. |
výkon: | 2 hlavné motory (1 000 koní) |
spotreba: | min. 160 litrov/hod. |
dĺžka: | 40 metrov |
šírka: | 9,3 metra |