Dopravný podnik Bratislava (DPB) totiž v súčasnosti testuje bezkontaktnú platobnú kartu, na ktorú by sa dala kúpiť električenka. Na tom nie je nič zlé, keby o celom zámere dostatočne informoval ostatných prepravcov. Tí varujú, že tento krok nie je v súlade s prepravným poriadkom a môže to mať dopad na cestujúcich. Vrásky na čele to robí aj hlavnému mestu. Čo môže konanie DPB spôsobiť?
DPB v týchto dňoch pripravuje testovanie bezkontaktnej platobnej karty ako nosiča predplatného cestovného lístka. V praxi to znamená, že na VISA alebo MasterCard kartu by ste si mohli kúpiť električenku a jazdiť ňou MHD. Ako informovala hovorkyňa DPB Adriana Volfová, služba by mohla byť cestujúcim k dispozícii už túto jeseň.
Presný termín však podľa nej bude závisieť aj od dohody s partnermi zapojenými v IDS a hlavným mestom. Presne tu však nastáva problém. Prepravcovia totiž o novinke nie sú dostatočne informovaní, hoci DPB tvrdí, že projekt s technickým riešením predstavil ešte začiatkom roka. O technickej špecifikácii nevie dosť ani Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Keby sa chcela do nového projektu zapojiť, musela by obmeniť stovky predajných a kontrolných zariadení, čo môže podľa hovorcu Tomáša Kováča trvať aj dva roky. „Využitie platobných kariet v rámci IDS nie je ani v súlade s aktuálne platným prepravným poriadkom,“ uviedol.
Komplikácie pre cestujúcich
Ako vysvetlil Kováč, ak platobné karty nebudú fungovať na všetkých predajných miestach dopravcov, bude to pre partnerov nevýhodné z pohľadu predajnej provízie. Keby totiž karta fungovala ako električenka len v prostriedkoch DPB, výnosy by šli do vrecka najmä im. „Pre cestujúcich zasa bude komplikované orientovať sa v predajnej sieti,“ dodal s tým, že náročná bude aj kontrola lístkov. Presné informácie chýbajú aj koordinátorovi dopravy Bratislavskej integrovanej doprave (BID), ktorá inak projekt platobných kariet víta. Hovorkyňa BID Eva Kukurová vysvetlila, že na to, aby mohli cestujúci plnohodnotne využívať celú integrovanú dopravu, všetky cestovné lístky a prepravný poriadok, musia platiť a fungovať rovnako u všetkých zapojených dopravcov.
Znepokojený primátor
Nový Čas má k dispozícii list podpísaný primátorom Ivom Nesrovnalom. „Existuje znepokojenie, aké dopady bude mať vaše konanie, ktorým ste iniciovali zavedenie nového projektu a zrealizovali zákazku bez vedomia a podpory partnerov,“ píše primátor na adresu DPB. Naznačil, že môže dôjsť k tomu, že služby sa budú poskytovať v rozpore s cenníkom a prepravným poriadkom. Mohlo by dôjsť teda k porušeniu zmluvných podmienok. Dopad to môže mať na budúcnosť integrovanej dopravy aj cestujúcich.