Ochromenie hlavného ťahu spájajúceho Žilinu s Martinom núti vodičov vydať sa na obchádzku, v ktorej stoja v nekonečných kolónach. Odlev motoristov však uprostred sezóny odstavil aj známe atrakcie, ako sú Strečniansky hrad, plte na Váhu či obľúbené reštaurácie. Kým niektorým klesli tržby o 50 až 70 %, iní pre nedostatok návštevníkov dočasne svoj biznis úplne zastavili. Nový Čas zmapoval situáciu v meste duchov. Kto na nebezpečné bralo dopláca najviac?
Hoci sa takto vlani plte na Váhu pod turistami len tak prehýbali, teraz sú vytiahnuté na tráve. Za všetko môže uzávera cesty 1. triedy, ktorá vedie popod nebezpečné bralo. Hlavný ťah pre sanácie dočasne uzavreli len pár dní pred tým, ako sa minulý utorok večer z brala uvoľnila asi 100-tonová skala. „Pôvodne plán sanácie predpokladal uzávery dopravy počas víkendov do mája tohto roku. Pri jeho dodržaní by bolo možné bezproblémové naštartovanie turistickej sezóny v obci. Zmena termínov zasiahla miestne subjekty ponúkajúce služby v cestovnom ruchu mimoriadne,“ sťažuje si projektový manažér Strečna Pavol Albrecht.
Atrakcie sú v strate
Na zavretú cestu najviac doplácajú pltníci. „Konštatujú takmer 50 % pokles návštevnosti. Dosah to má nielen na ekonomiku spoločnosti, ale aj na sezónnu zamestnanosť pltníkov, ktorí sú prevažne miestni občania,“ povedal pre TASR Albrecht. Návštevníci sa oblúkom vyhýbajú aj samotnému Strečnianskemu hradu, ktorý je dostupný len zo Žiliny. Motorest Nonstop už zavreli, reštaurácie zívajú prázdnotou a mimo prevádzky má byť aj erotický klub. Podľa projektového manažéra Branislava Prelovského pri sanáciách na brale Strečno by sa cesta mala otvoriť 31. júla. Ako však uviedol, „situácia na celom brale nie je dobrá“. Na otázku Nového Času, či úsek ostane nebezpečný aj po otvorení cesty, Prelovský odpovedal „určite“. Podľa Albrechta však sprístupnenie závisí od počasia. Strečno sa bojí, ako dlho potrvá, kým sa cestovný ruch opäť rozbehne. Ľudí uisťujú, že prevádzky budú k dispozícii ihneď po znovuotvorení cesty.
Dobehli ich chyby minulosti
Jozef Drahovský, dopravný analytik
- Vypomstilo sa to, čo sa roky zanedbávalo. Problém je ten, že u nás sa buduje len jedna cesta a nič náhradné. Keď sa potom niečo stane, situácia je takáto. Niektoré prevádzky kolabujú, pretože majú problém s návštevníkmi aj so zásobovaním, lebo tam majú neúmerne dlhú obchádzku. Aj investori si do budúcna rozmyslia, kde budú otvárať svoje prevádzky. Je to hlavný ťah do lokality medzi Nízkymi a Vysokými Tatrami. Nákladné autá tam majú zakázanú jazdu po cestách 2. a 3. triedy, čo je dôsledok zbabraného elektronického mýta.
Pltníci: Čo bude s našimi úvermi?
Ušlý zisk - 50 až 60 %
Konateľ spoločnosti Pavol Pristach ich už ani nevyberá z dvora: „Rušíme objednávky a brigádnikom, ktorých sme už aj prihlásili a platíme odvody, nevieme povedať, či si vôbec niečo zarobia. už 18 rokov vozíme ľudí na pltiach, ale táto pokazená sezóna je škandál. Čo bude s našimi úvermi? Tu žijeme z turizmu, prečo to neriešili mimo hlavnej sezóny?“
Koliba 77: Budú obrovské škody
Ušlý zisk 70 %
Inokedy plná reštaurácia vo Vrútkach je dnes prázdna. „Ruinuje nás to. Ak to neotvoria začiatkom augusta, budú obrovské škody. Rozhodnutie robiť to v lete je likvidačné. Nemci, Taliani, Poliaci sú takí nahnevaní, že si u nás ani nič nedajú, sú dezorientovaní. Nechápu, prečo to robíme v lete, nevedia vôbec, kadiaľ ísť,“ sťažuje si prevádzkar Robo.
Hrad: Turisti nechodia
Ušlý zisk 70 %
„Návštevnosť klesla minimálne o 70 %. Verejnosť vníma dopravné obmedzenie zrejme ako absolútne, preto návštevu hradu, ktorý je stále otvorený, neplánuje,“ konštatuje projektový manažér Strečna Pavol Albrecht.
Pizzeria Alžbetka:Táto sezóna nás zlikviduje!
Ušlý zisk - 50 %
„Absurdné! Po 12 rokoch prázdne stoly, táto sezóna nás zlikviduje. Škandalózne je, že to neurobili mimo sezóny. Turisti zo zahraničia tu blúdia po dedine a krútia hlavami, že to ešte nevideli. Turizmus nás živí a toto je zlá reklama na roky dopredu,“ hovorí majiteľ pizzerie Vladimír Melo.
Erotický salón sa vynašiel
Podnikavci z nočného klubu vsunuli reklamu medzi dopravné značky. No ani to im nepomohlo.