V súčasnosti v Košiciach pracuje 402 šoférov autobusov, no privítali by aspoň 30 nových. „Aby sme zabránili výpadkom niektorých spojov, rozhodli sme sa záujemcov o túto profesiu motivovať náborovým, resp. stabilizačným príspevkom vo výške 1 500 eur,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. Ako pripomenula, nevypravenosť všetkých autobusových spojov MHD nie je problémom iba ich podniku. Podobnú situáciu zaznamenávajú aj v Bratislave, Žiline či Nitre, kde pracovné sily zháňajú práve z opačného konca krajiny. „Snažíme sa na to reagovať náborom zastupujúcich vodičov z východu Slovenska,“ prezradil primátor Nitry Jozef Dvonč.
Získanie príspevku v Košiciach vo výške 1 500 € v hrubom má však presné pravidlá a podmienky. „Prvú splátku vodič dostane po odpracovaní jedného roka, pričom podmienkou na získanie celého príspevku je odpracovať v DPMK päť rokov. Ak vodič odíde skôr, ďalšie časti zo sumy už nedostane, nič však nemusí vracať. Aktuálne ponúkame tiež rozšírenie vodičského oprávnenia skupiny C na skupinu D vo vlastnom stredisku autoškoly a kurz mu uhrádzame,“ spomenula Karaffová. Uchádzač na pozíciu vodiča musí byť starší ako 24 rokov, zdravotne spôsobilý, okrem vodičského oprávnenia skupiny D musí absolvovať aj psychologické testy a získať kvalifikačnú kartu vodiča pre osobnú dopravu. DPMK sa pripája k iniciatíve Združenia dopravcov Slovenska, ktoré sa snaží o zmenu legislatívy, čo sa týka minimálneho veku vodiča autobusu, pretože podľa európskeho práva ním môže byť každý po dosiahnutí už 21. roku.
Šoférov láka aj Nitra a Bratislava
Problém s nedostatkom vodičov autobusov majú aj ďalšie slovenské mestá. Ich nedostatok spôsobil, že v Nitre museli zrušiť niektoré spoje MHD. Stav je žalostný, vodičov ponúkaná mzda veľmi neláka. Situáciou sa už zaoberá aj prepravca. Ten o výške platov nehovorí, ponúkanú mzdu preberajú so záujemcami osobne. Len prednedávnom Dopravný podnik Bratislava pre kritickú situáciu so šoférmi vyhlásil náborový príspevok 3 000 € okrem nástupného platu 1 220 € či výhodného ubytovania v meste.