Na letisku ostali až do rána. Nedostali jesť ani piť, ani ich nikto neodviezol do hotela. Aké práva majú cestujúci pri meškaní letu? Čo musíte urobiť?
Stella Janošová z Košíc nebude na začiatok dovolenky v Egypte spomínať v dobrom. „Vôbec sme nevedeli, kedy odletíme. Stále sa to presúvalo. Bola neskutočná zima, nemali sme žiadne jedlo, žiadne pitie - iba za vlastné. Boli tam malé deti, postihnutý chlapec,“ tvrdí. Z Košíc bol naplánovaný odlet o 3.30. Už od polnoci však vedeli, že neodletia načas, lebo lietadlo bolo ešte v Hurghade.
„Letisko nás úmyselne zavádzalo. O 2.00 bol stále napísaný odlet o 3.30. Ďalší odlet mal byť o 6.15, ale ani ten sa nekonal,“ tvrdí cestujúca, ktorá sa napokon šťastne dostala do Egypta. „Cestujúci napokon odleteli o 7.40. Nebola to naša chyba, ale chyba egyptskej spoločnosti AMC Airlines. Bohužiaľ, také veci sa stávajú nielen u nás, ale aj inde vo svete,“ reagoval hovorca košického letiska Juraj Tóth.
Na čom záleží
Ak vám mešká let z európskeho priestoru, alebo ide o európsku leteckú spoločnosť, podľa európskeho práva máte nárok na rôzne kompenzácie. Rozsah práv a odškodnenia závisí najmä od dĺžky meškania.
Meškanie
2 hodiny a viac
- letecká spoločnosť vám musí poskytnúť jedlo, nápoj a prístup k telefónnym hovorom a emailom
- ak ide o let v nočných hodinách, tak aj ubytovanie a dopravu medzi letiskom a hotelom
3 hodiny alebo viac
- okrem náležitostí, ktoré vám patria už pri 2-hodinovom meškaní, máte právo aj na odškodnenie
- dôležité je, či oneskorenie letu spadá pod zodpovednosť leteckej spoločnosti – technická chyba, prekročenie kapacity lietadla
Pozor: Pri zlom počasí kompenzáciu neočakávajte.
5 hodín alebo viac
- buď do lietadla nastúpite, alebo nie
- ak nenastúpite, letecká spoločnosť vám musí poskytnúť plnú peňažnú náhradu za let a za všetky ďalšie spojenia, ktoré v rámci jednej rezervácie nevyužijete
- ak ste uviazli medzi dvoma letmi, mali by vám preplatiť cestu na letisko, z ktorého ste odleteli, a poskytnúť jedlo a pitie atď.
- ak nastúpite, v prípade zodpovednosti aerolinky môžete za meškanie žiadať kompenzáciu až do 600 €
Nevzdávajte sa!
Ak letecká spoločnosť nedodrží svoje povinnosti, okamžite sa na ňu obráťte so sťažnosťou. Ak vás ignoruje, kontaktujte Slovenskú obchodnú inšpekciu alebo organizáciu APRA (apra.sk), ktorá zastupuje poškodených cestujúcich. Existujú aj ďalšie podobné inštitúcie, ktoré vašu sťažnosť v prípade potreby dovedú až na súd. Vás to nestojí nič navyše, pretože si účtujú vačšinou 20 - 25 % z kompenzácie, ktorá vám patrí.
Zrušený let
- ak let zrušili aspoň 7 dní pred plánovaným odletom, máte nárok buď na úplnú finančnú kompenzáciu alebo na náhradný let
- ak sa vaše stornovanie predĺži na 2 a viac hodín, mali by vám pomôcť aj s výdavkami
- ak vás ponúknutý náhradný let dopraví na miesto príchodu najmenej o 2 hodiny neskôr, mali by vás odškodniť
- aj počas čakania na náhradný let máte právo na občerstvenie, prístup k mailom a telefonátom, prípadne ubytovanie