Na cestách bude takmer dva mesiace. Historický stroj, ktorý je kombináciou zrekonštruovaného vozňa a verných replík, pripomenie ľuďom, ako žili, bojovali a trávili čas československí legionári počas prvej svetovej vojny. 259 vlakov s 531 osobnými a 10 287 nákladnými vagónmi vtedy ovládlo územie od mesta Penza v Penzianskej oblasti až po Vladivostok.
Legiovlak je replikou vlaku - ešalónu z rokov 1918 -1920. Je súčasťou projektu pri príležitosti 100. výročia začiatkov bojov československých légií za samostatný štát. Hlavnou myšlienkou je navrátiť do povedomia verejnosti odkaz zakladateľov moderného štátu a prínos Milana Rastislava Štefánika k vzniku légií. Súprava vlaku sa skladá z 13 zrekonštruovaných vozňov - vozňa poľnej pošty, teplušky, plukovnej predajne, ubytovacieho, filmového, zdravotníckeho, štábneho, veliteľského, obrneného a dvoch plošinových vozňov. Svoju dvojmesačnú púť po Slovensku odštartoval 1. augusta v Žiline. „Toto pojazdné múzeum predstaví záujemcom nielen dobové fotografie, ale aj trojrozmerné predmety, uniformy či zbrane. Treba si uvedomiť, že legionári sa v takýchto vlakoch prepravovali tisíce kilometrov,“ doplnil Ferdinand Vrábel z Československej obce legionárskej. Posledný transport sa uskutočnil z Vladivostoku 2. septembra 1920.
Legionársky poklad
Ako hovorí legenda, poklad vážil vyše 500-tisíc kilogramov. Z neho bývalý cársky admirál Alexander Kolčak nakupoval zbrane a financoval odboj proti boľševikom. V roku 1920 sa vlaku s pokladom zmocnil úderný prápor československých légií. Podľa zistení publicistu Vároša bolo v 28 vagónoch takmer 412 ton čistého zlata! Poklad nakoniec vymenili za opustenie Ruska. V máji 1920 sa ruský štátny poklad vrátil späť do Kazane.