Žena totiž po príchode do Bulharska z nedele na pondelok zistila, že nemá občiansky preukaz. Cestovný pas jej tak museli poslať ďalším lietadlom až v utorok popoludní.
Náhradný doklad žene, ktorá na dovolenku z Košíc cestovala aj s plnoletou dcérou, náš zastupiteľský úrad na vstup do Bulharska vydať nemohol, iba na výstup z krajiny. Nestihla totiž vstúpiť na cudzie územie a od noci z nedele na pondelok zostala uväznená v letiskovom tranzitnom priestore pred pasovou kontrolou. „Stalo sa, je to moja chyba. Každý mi pomáha,“ povedala pre TV Markíza nešťastná Lívia.
Majiteľ košickej cestovnej kancelárie Jozef Oros, ktorý má skúsenosti s týmto podnikaním už 28 rokov, sa s podobným prípadom ešte nestretol. „Okamžite v noci sme volali letisko Košice a aj leteckú spoločnosť, aby pátrali po jej doklade totožnosti v lietadle. Kontaktovali sme aj našu ambasádu v Bulharsku, ale do úvahy prichádzalo jediné riešenie - dopraviť jej pas zo Slovenska,“ vysvetlil s tým, že ešte v pondelok dopoludnia sa mu podarilo od Líviinho rodinného príslušníka získať jej pas.
„Keďže Burgas je destináciou mimo zóny Schengenu, pri vstupe do krajiny sa cestujúca z Košíc nemala ako preukázať. Hoci sme jej doklad, ktorým sa pred odletom musela viackrát preukázať, hľadali, nenašiel sa. A ani v lietadle, kde ho mohla zapatrošiť,“ povedal marketingový manažér košického letiska Juraj Tóth. Najbližšia linka do Bulharska letela až v utorok o 16.15, Oros preto na košickom letisku odovzdal Márii Mackovej (49) z Michaloviec Líviin pas, aby jej ho v Burgase doručila. „Je to normálne a ľudské. Treba si pomáhať,“ prezradila Mária. O pol šiestej
večer nášho času Mária dorazila za Líviou na letisko v Burgase
a odovzdala jej pas, takže Lívii už nič nebránilo, aby konečne odišla za dcérou do letoviska v Primorsku.
Peter Susko, hovorca MZVaEZ SR:
Na doklady treba dávať pozor!
Každý občan (vrátane maloletých detí), ktorý má v úmysle vycestovať z územia SR, je povinný mať pri sebe platný cestovný doklad, ktorý odporúčame si vždy skontrolovať a dobre uschovať. V prípade, ako je tento, odporúčame kontaktovať zástupcu cestovnej kancelárie, prostredníctvom ktorej sa občan do danej krajiny dopravil, resp. zastupiteľský úrad SR v danej krajine.
Občan má následne 2 možnosti: aby mu prostredníctvom cestovnej kancelárie doručili alternatívny platný cestovný doklad z vlasti, alebo odcestovanie po dohode na náklady cestovnej kancelárie, resp. leteckej spoločnosti späť na Slovensko.