Syn projektanta mosta, stavebný inžinier a statik Alexander Tesár však upozorňuje, že nový asfalt, ktorý sem naliala firma Swietelsky, môže dominante Bratislavy veľmi poškodiť. Podľa jeho slov totiž most preťažili takmer o 420 ton, na čo ani zďaleka nie je dimenzovaný. Dokonca hrozí, že tu časom obmedzia dopravu a most nakoniec úplne zatvoria!
Pôvodne bola na vozovke vrstva z 1 cm albánskeho a 4 cm normálneho asfaltu. Počas rekonštrukcie sa však musela poškodená vrstva vymeniť za nový asfalt. A práve tu nastal problém. Inžinier v denníku SME upozornil, že na vozovku naliali viac asfaltu, ako mali. „Keď tam pridali 416 ton navyše, sme v situácii, akoby na moste pribudlo ďalšie plné poschodie áut. A to už je zo statického pohľadu na mostnú konštrukciu namáhanie, ktoré by tam nemalo byť,“ uviedol s tým, že normálnu zaťažiteľnosť mosta tak nový asfalt znížil o 20 %. „Vzhľadom na túto skutočnosť treba vykonať následné geodetické merania, zaťažkávacie skúšky a komplexné statické prepočty pre potvrdenie jeho aktuálnej spoľahlivosti a zvyškovej životnosti,“ prezradil Novému Času.
Most je totiž podľa neho v zlom technickom stave, s ťažko skorodovanými prvkami na oceľovej priečli na pylóne či na hlavnom nosnom tráme. V hroznom stave sú aj chodníky či laná, ktoré sa dlhé roky neudržiavali. Na stupnici porúch od 1 do 7 sú tieto prvky podľa neho zaradené do stupňa 5 a 6. Ide o hranicu úmrtnosti. „Overenia aktuálnej bezpečnosti mosta sú nevyhnutnosťou,“ dodal Tesár.
Hrozí zavretie mosta
Most SNP môže mať rovnaký osud ako Starý most. Bol skorodovaný, postupne sa obmedzila všetka doprava, až sa musel úplne zavrieť a rozobrať. Podľa inžiniera je všetko spôsobené nedostatočnou údržbou. Okrem toho ho z mesta kvôli rekonštrukcii nikto nekontaktoval, hoci je ako nový nositeľ autorských práv za stav mosta zodpovedný.
Mesta sme sa pýtali prečo, na otázku však neodpovedalo. Uviedlo len, že informácie o preťažení považujú za absolútne nepodložené. „Navyše v zmluve je zakotvená 5-ročná záruka. Ak sa po odovzdaní diela zistia nedostatky, mesto si bude uplatňovať nárok na ich odstránenie,“ uviedol Marek Papajčík s tým, že sa plánuje aj rekonštrukcia mostných záverov aj lávok pre peších. Firma Swietelsky, ktorá vozovku opravovala, na naše otázky neodpovedala.
Laná
Držia 11-tisíc ton pri plnom zaťažení mosta. Ničí ich korózia vo vnútri, voda tam preniká už 50 rokov. Naposledy sa tam robili merania pred 12 rokmi.
Priečľa
Vedú cez ňu všetky laná. Priečľa je skorodovaná tak, že zo 16 mm zostalo len 8 mm a je prvou vecou, ktorú treba ratovať.
Chodníky
Pod asfaltom sa nachádzajú skorodované miesta. Poškodené sú aj schodištia či sklá pri vstupe do reštaurácie UFO.
Vozovka
Keďže sa na vozovku nalialo 420 ton nového asfaltu, celková tzv. normálna zaťažiteľnosť sa znížila o 20 %.
Most SNP v číslach
- Dĺžka: 430,8 m
- Šírka: 21 m
- Hmotnosť: 7 537 t
- Výška: 95 m
- Výška reštaurácie UFO: 85 m
- Počet prúdov: 4
- Trvanie stavby: 1967 - 1972