V smere do Bratislavy narazil kamión do odstaveného Forda Tranzit a skončil v stredových zvodidlách. Náklad z kamióna sa vysypal do protismeru, čo totálne ochromilo dopravu.
Vodiča s úrazom hlavy musel previezť do nemocnice záchranársky vrtuľník. Hrozivá nehoda by mala byť varovným prstom pre diaľničiarov. D1 je totiž pre vodičov nebezpečná a na hlavných ťahoch v Bratislave chýbajú informačné tabule. Čo s tým kompetentní urobia?
Nehoda sa stala krátko pred pol desiatou, 23 kilometrov od Bratislavy. „Podľa doterajších informácií došlo k zrážke nákladného vozidla s Fordom Tranzit, ktoré bolo odstavené z dôvodu technickej poruchy v pravom jazdnom pruhu,“ uviedla policajná hovorkyňa Lucia Mihalíková. Už len táto skutočnosť poburuje verejnosť. Podľa riaditeľa Inštitútu verejnej dopravy Marka Modranského je nemysliteľné, aby na najvyťaženejšom ťahu na Slovensku neboli odstavné pruhy. „Pri takejto frekvencii vozidiel sú nevyhnutné. Aj keď obmedzíme rýchlosť na 110 km/h, pri tej hustote premávky a šírke pruhov je nemožné, aby vozidlá na niektorých úsekoch nevyčnievali do jazdného pruhu a zostali len za hrubou čiarou,“ objasnil.
Zápchy aj v meste
Dopravná nehoda na diaľnici často ochromuje aj dopravu v meste. „Malo by byť vybudované špeciálne digitálne dopravné značenie v miestach aj 15 km pred miestom nehody, ktoré by dokázalo už pred vjazdmi na obchvat vodičov upozorniť na nehodu a odkloniť ich na iné cesty,“ uviedol. Môže sa totiž stať, že najbližší výjazd z diaľnice je až za miestom nehody a vodiči tak pri nej uviaznu. Aj keď sa autá včas odklonia, nie vždy to problém vyrieši. „Stará Senecká aj tak kapacitne zlyhá a autá pôjdu rýchlosťou 20 km/h,“ dodal Modranský. Podľa Táne Kratochvílovej z OZ Triblavina dôvodom je aj zanedbanie výstavby ciest podľa územného plánu. „Príprava rozšírenia cesty na Senec a obchvatu Pezinka sa prakticky nezačala. Autobusy stoja v zápchach rovnako ako autá a preplnené vlaky v dopravných špičkách neponúkajú alternatívu,“ uzavrela.
Záchytné parkoviská
Marek Modranský, Inštitút verejnej dopravy
- Bratislava sa musí chrániť pred záťažovým prúdom, ktorý sem mieri. Malo by sa vybudovať záchytné parkovisko, kde môžu vodiči nechať autá a verejnou dopravou prejsť do hlavného mesta. Autobusy by zase mohli chodiť cez prioritný pruh. Ideálnym miestom pre parkovisko je Trnava, kde vzniká dopravný lievik. Nie je to drahé riešenie a budúcnosť si ho aj tak vypýta. Jeden autobus plný vodičov totiž uberie až 262 metrov z kolóny.
Súbežné kolektory
Táňa Kratochvílová, OZ Triblavina
- Súbežné kolektory majú okrem iného funkciu zabezpečenia obchádzky počas dopravných nehôd alebo počas rozšírenia D1, ale aj zabezpečenia prístupu záchranných vozidiel v prípade nehôd. Pri nehode ako táto by boli vozidlá presmerované na kolektorové komunikácie a doprava by nemala také veľké zdržanie. Rozhodnutie budovať D1 bez kolektorov považujem za krok späť. Výsledok je enormné preťaženie ciest.
Rozšírenie diaľnice
Michaela Michalová, NDS
- Je nevyhnutné čo najskôr rozšíriť D1 na 4-pruhovú s plnohodnotným odstavným pruhom a so záchrannými zálivmi. Riešením by bolo aj vybudovanie ďalšieho dopravného koridoru, ktorý by neprivádzal dopravu do jedného bodu pred Bratislavou, t. j. rozšírenie starej seneckej cesty I/61, rozšírenie starej pezinskej cesty II/502, resp. rýchlostná cesta R1,Vlčkovce - Most pri Bratislave, ktorá by sa napájala na D4 pri Moste pri Bratislave v križovatke Podunajské Biskupice.