Tento plán po podpise dodatku koaličnej zmluvy predstavil predseda parlamentu a šéf SNS Andrej Danko. Chystá sa tak konkurovať českej leteckej spoločnosti ČSA, ktorá už linku medzi slovenskými metropolami obsluhuje. Odborníci však víziami kapitána Danka takí nadšení nie sú. Hovoria o sebaprezentácii a ekonomickom nezmysle, ktorý môže daňových poplatníkov stáť stovky miliónov eur.
V súčasnosti obsluhuje trať Praha - Bratislava - Košice spoločnosť ČSA, ktorá vypravuje lietadlá 6-krát do týždňa. Cesta medzi slovenskými metropolami trvá 55 minút a za letenku zacvakáte aj okolo 200 € podľa termínu. Svojho národného dopravcu chce priniesť aj Andrej Danko. „Sme jeden z mála štátov v Európe, ktorý spojenie ako Košice - Poprad - Bratislava nemá. Ani si nemyslím, že je to tak finančne náročné,“ uviedol Danko. Podľa neho by pri realizácii prepravcu mohli byť aktívne župy, aby nedostal priestor štátny dumping - teda sa nestanovila cena, ktorá by nepokryla ani len náklady. Kto môže byť novým prepravcom určí až štúdia realizovateľnosti. Zohľadní možnosti štátneho rozpočtu, konečné destinácie či kategóriu prepravovaných cestujúcich. Spracovanie štúdie je naplánované v priebehu roka 2018.
Odborníci sa chytajú za hlavu
Podľa analytika Jána Kovalčíka z INEKO župy už teraz odmietajú dotovať letiská. „Dlhodobo župy nejavia záujem, aby prispievali na udržanie letiska vo svojom regióne, ktoré by bolo pripravené servisovať pravidelné linky,“ uviedol. Celý Dankov plán berie ako politickú sebaprezentáciu. „Hovoríme o rozbehnutí nového biznisu, z ktorého budú mať úžitok rádovo stovky, možno malé tisícky ľudí,“ hovorí s tým, že bude generovať stratu, na ktorú sa poskladajú všetci daňoví poplatníci. „Prečo má krajina vynakladať milióny eur na krytie strát národného leteckého prepravcu a nepoužiť peniaze na obnovu ciest, ktoré sa nám rozpadajú?“ pýta sa. Okrem toho Slovensko už s prevádzkou národného prepravcu skúsenosti má. Snažili sa o to Tatra Air, Slovenské Aerolínie, Danube Wings či SkyEurope, no ani jedna nedokázala linku prevádzkovať so ziskom.
Je to ekonomický nezmysel
Juraj Ondruš, OZ Airliners.sk
- Nie je tu priestor na niečo také. Náklady na rozbeh leteckej spoločnosti sú enormné. Lietadlo nemôžete vlastniť, stojí stovky miliónov dolárov. Náklady naň sú státisíce eur mesačne. Je to ekonomický nezmysel. Takýto prepravca by musel fungovať na komerčnej báze. Aby sa to ľuďom oplatilo, museli by byť letenky za 30 - 50 €. Nemôžu tak ale stáť pre celé lietadlo, taký model je neudržateľný. Vlakom a autobusom nemá šancu konkurovať. Ďalšia vec je, že v rámci EÚ štát nemôže dotovať leteckú spoločnosť.