Teraz však musí sám čeliť kauze krátenia dane pri vlastnej volebnej kampani, ktorá ho do Prezidentského paláca katapultovala. Podľa odborníkov niet pochýb, že pri svojej kampani urobil chybu, keď si jeho firma výdavky na vlastné zviditeľňovanie dala do nákladov a znížila si tým svoju daňovú povinnosť.
Mal na to právo?
Kiska sa snažil vec zľahčiť tým, že je úplne normálne, ak sa podnikatelia a daniari hašteria o to, čo sú a nie sú oprávnene náklady. „Spory s daňovými kontrolami sa vyskytujú pomerne často. Mnohokrát chýba jednoznačná definícia, čo je a čo nie je daňovo uznateľný výdavok,“ potvrdila Miriam Špániková z Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení. V tomto prípade však podľa odborníkov ťažko preukázať, ako prezentovanie Kisku súviselo s podnikaním firmy KTAG. Tá sa má zaoberať hlavne prenájmom a správou business centra v Poprade. Polícia rieši aj to, že hoci kontrola Kisku bola ukončená pred vyše rokom, cez anonyma sa dostala na verejnosť až teraz.
Čo si zaúčtovali do nákladov
- distribúcia reklamných materiálov
- tlač letákov
- prenájom lietadla
- poradenstvo a propagáciu v médiách
- gulôčkové perá
Náklady na kampaň
- oficálna kampaň - 251-tisíc €
- výdavky, ktoré si zaúčtovala do nákladov KTAG -136-tisíc €
- celkové výdavky spojené s kandidatúrou - 1,095 mil. €
Čo mu vyčítajú
- minulosť v pôžičkových spoločnostiach
- vládne lety za milión, ktoré mu však odporučil minister vnútra Robert Kaliňák
- zarátanie výdavkov na kampaň do nákladov vlastnej firmy
Jaroslava Lukačovičová, učtovníčka:
- pri daňovej kontrole sa skúma, či sa dodávky tovaru, ale hlavne služieb reálne uskutočnili a či ich výstup zodpovedá zaplatenej cene. Druhým najdôležitejším prvkom dokazovania pri daňovej kontrole je, či náklady boli reálne použité v prospech firmy a v prospech podnikania, teda nie na súkromné alebo iné účely.
Fedor Flašík, manažér volebných kampaní:
- politik si väčšinou na takéto veci najme nejakú externú agentúru. Pravdepodobne ide o účtovnú chybu. Ako podnikateľ hovorím, že si nemyslím, že to bol úmysel. Ako politický marketér tvrdím, že to bola obrovská a hlúpa chyba, ktorú budú prezidentovi oplieskavať o hlavu, dokým bude v politike. Takáto chyba sa v politike neodpúšťa.