Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
02.04.2018 00:05 | Správy | Zahraničné správy

Kam chodia umierať lode: Vrakoviská, kde riskujú životy tisícky ľudí

Moria a oceány každý deň brázdia milióny lodí. Rozmýšľali ste niekedy, kde všetky vyslúžilé plavidlá končia? Väčšinou na tzv. cintorínoch lodí v juhovýchodnej Ázii.

Vrakoviská zamestnávajú tisícky ľudí, ktorí dennodenne v otrasných podmienkach pri likvidácii lodí riskujú svoje životy. Zoznámte sa s najnebezpečnejším povolaním na svete!

Výletné či vojenské lode, ale aj tankery. Každé plavidlo má obmedzenú životnosť. Keď už viac nie sú súce na plavbu, veľké lodné spoločnosti musia nájsť spôsob, ako sa ich zbaviť. Ako to už, bohužiaľ, na tomto svete chodí, namiesto hľadania síce drahších, ale ekologických riešení posielajú lode na poslednú plavbu do krajín tretieho sveta, kde ich oveľa lacnejšie rozoberajú nekvalifikovaní pracovníci.

Otvoriť galériu

Stovky mŕtvych

Na cintorínoch lodí sa z obrovských železných gigantov stáva iba kopa šrotu. Lacná pracovná sila a slabé zákony na ochranu životného prostredia robia z krajín, ako sú Bangladéš či Pakistan, majstrov v rozoberaní lodí. Len na pobreží Bangladéša existuje viac ako 70 šrotovacích miest. Do štátnej kasy lodné spoločnosti každý rok nalejú viac ako 870 miliónov eur. To je jeden z dôvodov, prečo vláda chudobného štátu nad touto skazou zatvára oči.

 

Odhaduje sa, že na šrotoviskách v juhovýchodnej Ázii pracuje približne 200 000 ľudí. Majitelia firiem nehľadia na bezpečnosť pracovníkov, najdôležitejší je profit. Výsledkom je, že tu každý rok zahynú stovky robotníkov. Čísla nie sú presne známe, pretože nikto vlastne nevie, koľko ľudí v skutočnosti na cintorínoch lodí pracuje. „Rozoberanie lodí bolo Medzinárodnou organizáciou práce uznané za najnebezpečnejšiu prácu na svete,“ povedala pre portál Seeker Nicola Mulinaris z organizácie na ochranu ľudských práv.

Otvoriť galériu

Padajúca oceľ

Ako to na cintoríne lodí vyzerá? Šrotovisko sa tiahne dlhé kilometre popri pobreží. Niektoré lode sú v celku, iné v procese rozoberania. Navôkol cítiť pach soli, hrdze a oleja. Všade, kam sa pozriete, vidíte kusy ocele, železa, potrubí...

Robotníci tam v nehostinných podmienkach rozoberajú lode holými rukami. Ťažké stroje na rezanie ocele sa tam vraj nevedia dostať. Preto namiesto nich pracovníci používajú obyčajné autogény a hydraulické nožnice na plech, s ktorými kúsok po kúsku rozoberajú gigantické plavidlá a spoliehajú sa na gravitáciu, ktorá dielo dokoná. Väčšinu pracovníkov zabije padajúca oceľ, no výnimkou nie sú ani výbuchy alebo otrava toxickými výparmi. Práve preto si so sebou zamestnanci nosia kyslíkové bomby, ktoré aspoň trošku v zamorených miestnostiach premiešajú jedovatý vzduch.

Pracovať v takýchto podmienkach 12 - 15 hodín denne a prežiť, je doslova zázrak. Na väčšine pracovísk neexistujú žiadne normy o pitnej vode, zdravej výžive, hygienických toaletách, lekárničkách alebo slušných životných podmienkach. Obrovské lodné spoločnosti vedia, že miestni muži nemajú na výber. Inak by svoje rodiny neuživili.

Okrem ľudí však veľmi trpí aj príroda. Hektolitre oleja, farby, ale aj azbest sa spolu s pevnými časticami dostávajú do oceánu, kde škodia všetkému živému. 

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Kristína Štúriková

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




Z Fabie po náraze ostala kopa šrotu.
Foto
Tragédia v čase poľadovice! Smrť obetavej Anky († 47): Slová jej otca lámu srdce
Zlatý týždeň bol dlhé roky neodmysliteľne spätý s množstvom ruských turistov, už približne desať rokov je to minulosťou.
Foto
Spomienky na Rusov v Tatrách: ŠIALENÉ požiadavky! Huslista na izbu, ľad z jazera či bizarné stolovanie
Do relácie Nového Času prišiel exminister Ivan Mikloš.
Exminister Ivan Mikloš: Tiež by som zvýšil dane, ale inak! Čo nás čaká v roku 2025?
Na snímke ruskí fanúšikovia.
Poriadny bizár v ruskej KHL: Neuveríte, čo vypadlo hráčovi z výstroje!
Podľa doposiaľ zistených informácií mal Vladimír ešte v doobedných hodinách bodnúť svoju manželku Slávku († 49) do hrude.
Foto
Brutálna vražda Slávky († 49): Vladimír bodol manželku do hrude, našiel ju syn! Čo prezradila suseda?
Vnučka herca Olda Hlaváčka sa na jeseň vydala za Adelinho ex.
Foto
Slovenská topmodelka je zúfalá: Zničujúce rozhodnutie SÚDU! Je za tým Vinczeovej bývalý
Donald Trump.
Aktualizované
TRUMP je oficiálny víťaz prezidentských volieb USA: Inaugurácia prebehne už čoskoro
Vchod do budovy Okresného úradu v Trnave.
Zajtra sa na okresnom úrade nevybavíte: Zatvorené TAM budú tieto DVERE!
ilustračné foto
Nebezpečenstvo sprevádzané poľadovicou NEKONČÍ! Dávajte na seba pozor hlavne TU
Váš horoskop od veštkyne a liečiteľky ZANY.
HOROSKOP na rok 2025 od veštice Zany: Kozorožec, Vodnár a Ryby, čaká vás rok plný prekvapení!
Majiteľ ŠK Slovan Bratislava Ivan Kmotrík (st.) a jeho syn Ivan Kmotrík ml.
Foto
Bývalý gólman Slovana spomína na Ivana Kmotríka st.: V kabíne vysypal igelitku plnú peňazí!
(ilustračné foto)
V Číne sa rýchlo šíri nebezpečný VÍRUS: Prichádza ďalšia pandémia?! Slová odborníkov znejú jasne