V porovnaní s hranatými škatuľami škodoviek 105 a 120 mala príťažlivý aerodynamický tvar a ani pod kapotou sa nedala zahanbiť pred západniarskymi mašinami.
Z predstavovania novej škodovky spravili komunistickí mocipáni hotový kabaret. Favoritku predstavovali po častiach, asi aby poriadne navnadili potenciálnych kupcov. Po večerných televíznych správach vždy ukázali kúsok z nového zázraku – raz predný svetlomet, potom zadný blatník, dvere, zadné svetlá... Celú Škodu Favorit ukázali až 16. septembra 1987 na strojárskom veľtrhu v Brne. Iba kvôli novej škodovke sa tam hrnuli zástupy ľudí z celej republiky.
Rýchlovka
Súdruhovia sa s uvedením Škody Favorit ponáhľali. Akoby verili, že práve nový automobil by mohol zachrániť ich dohasínajúcu moc. Vývojári mali na novú škodovku iba dva a pol roka, a tak bola výsledkom mnohých kompromisov v rámci toho, čo dovoľoval stav československého priemyslu.
Išlo o prvé auto vo vtedajšom socialistickom bloku, ktoré malo motor vpredu. Pod tvar hatchbacku sa podpísal taliansky dizajnér Giuseppe Bertone, ktorý navrhoval aj vozidlá Alfa Romeo, Ford Mustang alebo Lamborghini. Aj on sa však musel skloniť pred silou, či skôr slabinou socialistického režimu. Pôvodne pre favoritku navrhol elegantné úzke svetlomety, lenže také v ČSSR nevedela vyrobiť žiadna fabrika. A tak sa slávny dizajnér musel prispôsobiť a do nového auta dať veľké, v tom období už zastarané svetlomety. „Za socializmu bol problém vyrábať, za kapitalizmu je problém predať,“ okomentoval to nedávno pre Lidové noviny Petr Hrdlička, hlavný konštruktér Škody Favorit. S vývojom pomáhali aj inžinieri Porsche, ktorí mali na starosti vymyslieť zavesenie motora.
„Pri obrovských obmedzeniach normalizačného priemyslu sa podarilo vyvinúť a vyrobiť auto, ktoré mohlo smelo konkurovať západnej produkcii. Nie až tak technologickou úrovňou, ale kombináciou výrobnej kvality, konštrukčnej dospelosti a hlavne ceny. Dodnes mi dáva to, čo nové autá nedokážu – dobrý pocit z jazdy, má skvelú odozvu vo volante, v brzdách aj pri tlmení,“ vyznáva sa Michal Ulvr z česko-slovenského Favorit Klubu.
Nedosiahnuteľná
Samozrejme, že o novú škodovku bol medzi motoristami hneď obrovský záujem. A s tým boli len problémy. Kúpiť si auto v socialistickom Československu nebolo len tak – záujemcovia boli zapísaní v poradovníku a podľa toho, ako stíhala výroba, sa dostávali na rad jednotliví kupci. Niekedy sa čakalo aj roky. A favoritka bola hneď od začiatku nedostatkovým tovarom - výsadu kúpiť si ju dostali okrem papalášov iba zaslúžilí umelci, majstri športu a podobne. Bežný smrteľník nemal v prvých rokoch šancu. Dôvodom bola aj cena. Favoritka stála 84 600 korún, čo bolo vtedy 28 priemerných platov.
V bazári už za pár stoviek
Jedným z motoristov, ktorý nedá na favoritku dopustiť, je aj Martin Gregor (23) z Martina. „Svoju Škodu Favorit vlastním od roku 2014, keď som ju dostal od krstného. Bol to môj sen, mať nejaké takéto auto ako koníček, starať sa oň, niečo vylepšiť a sem-tam sa previezť, často len tak bez cieľa,“ hovorí hrdý majiteľ favoritky z limitovanej edície Black Line z roku 1993. „Z asi 780 000 vyrobených klasických favoritiek bolo zhruba len 4 500 v tejto čiernej verzii,“ pripomína Martin, ktorý si auto čiastočne upravil. „Moje úpravy smerovali skôr k vylepšeniu jazdných vlastností. Na začiatku mi prekážal veľmi mäkký podvozok, ktorý je síce komfortný, ale v zákrute sa auto veľmi nakláňalo aj pri nižšej rýchlosti, preto som naň zohnal tvrdšie tlmiče. Neskôr prišla aj výmena ďalších gumových častí podvozka za tvrdšie a auto teraz krásne sedí na ceste a zvláda každú zákrutu omnoho lepšie ako predtým.“ Vymenil tiež pôvodný motor za iný, z 50-kilowatovej verzie Favorita. „Auto s ním jazdí neskutočne, na obchvate dokáže teraz držať krok s autami o dosť silnejšími. Ich majitelia často len neveriacky pozerajú alebo sa dokonca pýtajú, čo je s tým autom porobené,“ smeje sa.
Favoritky sa dajú dodnes bežne zohnať cez inzeráty. „Ide o to, čo hľadáte. Či auto na dojazdenie niekde do lesa, či na bežné jazdenie, alebo nejakú zachovalú málo jazdenú leštenku do garáže. Ceny sa začínajú pomaly už od 100 € a idú až po viac ako 1 000 €. U nás sa dá stále slušný Favorit zohnať v rozumnom rozmedzí 400 - 600 € na rozdiel od Česka, kde sú ceny prestrelené.“
A čo má Martin na svojej čiernej krásavici najradšej? „Ako pomaly, ale isto favoritky z ciest miznú, ľudia si začínajú všímať pekné kúsky. Mám rád, keď idem po ulici a ľudia sa otáčajú, alebo keď prídem na pumpu či umývarku a príde niekto neznámy pochváliť alebo sa porozprávať. Osobitnou kategóriou sú zrazy škodovkárov - tam sa stretne vždy na jednom mieste veľa ľudí s rovnakým koníčkom, každý na chvíľu zabudne na problémy a všetci v dobrej nálade pozerajú na autá, prípadne sa pochvália, čo majú nové...“
Škoda Favorit 136 L
• objem motora: 1 289 cm³
• 5-stupňová prevodovka
• dĺžka: 3 815 mm
• šírka: 1 620 mm
• výška: 1 415 mm
• najvyššia rýchlosť: 140 km/h
• max. výkon: 63 koní
• zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 16 s