Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
22.09.2017 08:55 | Správy | Politika
Video

Andrej Danko opäť perlil: Súkromníci nemôžu len lízať čerešničky

V armáde len vyšší dôstojník, no na vode je kapitán pánom. Predseda SNS Andrej Danko (43) po národnom železničnom a leteckom prepravcovi vyrukoval aj s návrhom vytvoriť štátneho lodného prepravcu, ktorý už pripravuje ministerstvo dopravy.

Nový Čas sa zaujímal, kde sa až predseda parlamentu dokáže s národnými prepravcami zastaviť a či nezavedie pravidelnú vesmírnu linku Bratislava - Mars.

Dankovi sa podarilo vypudiť z koľajníc žlté vlaky a počas letnej vládnej krízy si presadil aj vznik národných aeroliniek, hoci v minulosti podobný zámer skrachoval. Jeho snaha v doprave sa v súčasnosti posúva ešte ďalej. Najnovšie vyrukoval s národným lodným prepravcom, ktorý by brázdil Dunaj.

 

O lodnej doprave a splavnení Váhu až po Žilinu sa špekuluje desiatky rokov. „U nás nikto nehovorí o splavnení Váhu, o dvojmiliardovej investícii. Aspoň nech sú jedna-dve lode typu výletnej lode, keď môžete ísť hore po Dunaji alebo po Čierne more,“ vysvetlil Danko Novému Času. Vážne sa týmto nápadom zaoberá aj ministerstvo dopravy, ktoré hľadá udržateľný model fungovania a v roku 2018 pripraví štúdie uskutočniteľnosti tak štátnych aeroliniek, ako aj lodnej dopravy.

K plánom sa kriticky stavia Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. „Nič z toho nepotrebujeme. V akejkoľvek doprave bez problémov podniká súkromný sektor. Ide čisto o politický marketing cez pojem „národné“ budovať povedomie voliča SNS, nemá to nič spoločné s reálnymi potrebami Slovenska,“ reagoval Matej, ktorý dodal, že Danko môže prekvapiť aj národným vesmírnym prepravcom.

Otvoriť galériu

Andrej Danko: Súkromníci nemôžu len lízať čerešničky

Prečo ste začali rozprávať o národných prepravcoch?

Štátni prepravcovia ako ZSSK, ktorá má tisíce zamestnancov, musia mať charakter národného prepravcu. Hovoríme o obnove leteckého spojenia Bratislava – Poprad – Košice, pretože nám hrozí zatváranie letísk, keď nemáme vlastnú vnútroštátnu prepravu aspoň s jedným, dvoma lietadlami. Tu nikto nehovorí, že ideme kupovať Boeingy alebo Airbusy. Musí to mať svoju stratégiu, nemôžeme dovoliť, aby si to Viedeň ovládla. Letisko sa dá oživiť aj cargo dopravou pri väčšej investícii do dráhy. Hľadáme rácio, hrozí zavretie letiska v Žiline, Piešťanoch. Jedno malé lietadlo Slováci nemôžu mať? Nemáme vnútroštátne letecké spojenie a keby nebolo Ryanairu, môžeme zavrieť bratislavské letisko.

Ako ste to mysleli s lodnou dopravou?

Nikto nehovorí o splavnení Váhu, o dvojmiliardovej investícii. Ani neviem, ako vznikla takáto hlúposť. Hovoríme o lodnom prepravcovi, lebo sme jediný štát, ktorý má Dunaj a nemá svoju prepravu ani osobnú, ani funkčnú nákladnú. Je to myslené tak, aspoň nech sú jedna – dve lode typu výletnej lode, keď môžete ísť hore po Dunaji alebo po Čierne more. Ako ZSSK ukázali, že dokážu pomaly na nule prevádzkovať IC, tak bol hriech, že najlepšie časy dali súkromníkovi a ten nemôže lízať len čerešničky. Už ma niekedy chytá zúfalstvo, ako sa tie veci nafukujú.

O splavnení Váhu sa hovorí roky - pôjdu lode aj po ňom?

To musí byť celospoločenský konsenzus a nesmie sa to zosmiešňovať. Ja som pragmatik a uvedomujem si, že teraz nemáme peniaze na takýto projekt. Druhá vec je, že neexistuje prerátanie, či by sa to oplatilo. Problém našej generácie je, že my nestaviame nič. Nemáme jedinú dlhodobú investíciu, ktorou by sme niečo budovali, či Váh, či nové elektrárne. To je to, čo ma trápi na tom celom, a keď poviete nejaký veľký projekt, tak ste hneď megaloman.

Ján Figeľ: Je to demagógia!

O národných prepravných aktivitách predsedu SNS sme sa porozprávali aj s exministrom dopravy za KDH Jánom Figeľom.

Ako vnímate podobné ambície zavádzať národných prepravcov?

Pojem „ dopravca“ pre vlaky-aero-lode je v podaní SNS hrubým zneužívaním tohto pojmu, ktorý je v podmienkach liberalizácie dopravy len „označením“ pre monopolné postavenie dopravcu na trhu a pre praktický život dopravcu nemá žiadnu výhodu. 

V prípade železničnej osobne dopravy je nedávne zavedenie tohto pojmu vyjadruje odpor SNS voči liberalizácii dopravy a politické alibi pre jej zastavenie.

Uvažovali ste nad tým počas svojho pôsobenia? 

Nie, pretože monopolizácia všetkých odvetví dopravy je historický prežitok, ktorý v dnešných podmienkach bráni rozvoju podnikania, poskytovania konkurenčných kvalitných služieb, neodstraňuje riziká a ohrozenia z prípadných kríz. My sme pre ZSSK nakupovali nové vlakové súpravy, ale dopravný priestor otvárali (pre "žlté" a iné vlaky), oni ho likvidujú.

Je to rentabilný nápad?

Monopol znamená veľké náklady na zriadenie štátnej firmy a jej rozbeh a riziko rovnajúce sa takmer istote, že výsledkom bude strata, ktorú zaplatia ľudia - daňoví platcovia.

Vyčíslovali ste na ministerstve náklady na zriadenie prepravcu (vlak - aerolinky - lodná doprava)?

My sme uvažovali a konali opačne - zachraňovali sme ľuďom miliardy eur, osobitne pri podpísaných 30-ročných megakšeftoch na PPP diaľnice. Sú to potvrdené fakty. Aj tam bola SNS so Smerom a HZDS.

Prečo podľa Vás strana SNS podobné návrhy predkladá?

Pojem „národný“ je v tomto prípade demagógia, ktorou strana zakrýva svoje prešľapy a opakované, rozsiahle „národné tunely". Cieľom je politické ovládanie trhu monopolizáciou cez štátne podniky. SNS spolu s vládou je budovateľom známostnej, namiesto znalostnej ekonomiky.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Novy Cas, Richard Nemec

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




(ilustračné foto)
Ako skloňujeme email? Po tomto si to zapamätáte raz a navždy
Polícia SR (ilustračná fotografia).
Veľký úspech polície: Spadne vám sánka, čo našli u dvoch mladíkov!
Višňovského manželka prišla v rovnakých šatách ako Diana.
Foto
Smútok v rodine hokejistu Ľubomíra Višňovského pred sviatkami: Katke zomrel milovaný kôň
Helena Zeťová zomrela vo veku 44 rokov.
Nad zvláštnou smrťou Zeťovej († 44) visia otázniky: Šokujúce TAJOMSTVO odhalené!
Minister obrany SR Robert Kaliňák
Zmluva na 12 vrtuľníkov Black Hawk a kúpa dvoch dopravných lietadiel: Koľko nás to bude stáť?
ilustračné foto
Obrovská STRATA pre Rusko: Dôležitý objekt zničil požiar! Putin musí zúriť
(ilustračné foto)
Vianočné menu môže byť chutné, ale aj zdravé: Ako na to? Vyskúšajte TOTO
Ilustračné foto.
Na povrch vyplávala hrozivá pravda: Smrť viac ako 3000 detí! Ako to mohli USA zatajiť?
Bolestivé sviatky známych tvárí...
Foto
Bolestivé sviatky známych tvárí: Prvé Vianoce BEZ milovaných! Komu bude pri štedrovečernom stole pukať srdce?
(ilustračná foto)
Odporné ODHALENIE o zvrátenej sekte: Zneužívanie detí?! A to nie je všetko
Park osvetľuje 200 tisíc svetielok.
FotoVáš Tip
Unikátny svetelný park v Košiciach: Spotreba 200-tisíc svetielok vás poriadne prekvapí!
(ilustračné foto)
POŽIAR bytu v Prievidzi! Evakuovali desiatky ľudí, hlásia zranených