K tomu mu zakázal šoférovať na 6 rokov. Sám Lipšic podanie odporu proti rozsudku podľa našich informácií neplánuje, čiže zo stola ho môže zmiesť už len prokuratúra. Nový Čas sa pozrel na podobné prípady, ktoré stáli chodca na priechode život, a z nich vyplýva, že Lipšicovi sudca naparil o niečo prísnejší trest. Prečo je to tak?
Drvivá väčšina podobných prípadov na Slovensku sa končí tým, že vinník nehody, ktorý usmrtí chodca, skončí s podmienkou. Najčastejšie súdy ukladajú dvojročný trest podmienečného odňatia slobody s odkladom na 2 až 4 rokov spolu s niekoľkoročným zákazom šoférovania. Z porovnania vyplýva, že do basy smerovali tí, ktorí z miesta nehody ušli alebo v meste prekročili rýchlosť o 60 km/h. Lipšic sa okrem trojročnej podmienky s päťročným odkladom podrobí výchovnému programu a stopke za volantom na 6 rokov. „Od začiatku som deklaroval spoluprácu s vyšetrovacími orgánmi a s rodinou,“ háji sa Lipšic s tým, že zaplatil odškodné. Ladislav Kuruc, advokát rodiny po zrazenom dôchodcovi Emilovi Kaláberovi († 72), si myslí, že trest mal byť prísnejší. „Považujem ho za nedostatočný. Treba ho posúdiť v súvislosti so stúpajúcim trendom takýchto nehôd s vážnym následkom tvrdšou represiou,“ povedal svoj postoj Kuruc.
Právnik Marek Benedik, nezávislý od prípadu, vysvetľuje, že sudca v podobných prípadoch zohľadňuje samotnú osobu páchateľa, aký následok spôsobil ale aj to, či páchateľ skutok oľutoval a zaplatil škodu. „Nie každá odchýlka od ustálenej praxe je neprípustná, lebo môže prísť v rámci praxe k tomu, že súdy sa budú na niektoré okolnosti pozerať prísnejšie,“ konštatuje Benedik. Určité trestné činy sa podľa neho posudzujú prísnejšie vzhľadom na to, že podobné prípady sa začínajú množiť. „Prevencia, ktorá je vykonávaná doterajšími nižšími trestami, sa osvedčí ako málo účinná a súdy tak začnú ukladať prísnejšie tresty, aby páchateľov obmedzili,“ dodal Benedik.
Ako rozhodovali súdy v podobných prípadoch
1. Podmienka 2 roky s odkladom 3 roky a 40 mesiacov zákaz viesť vozidlo - v Partizánskom v decembri 2015 vodič zrazil chodca, ktorý prechádzal cez priechod a zomrel.
2. Podmienka 2 roky s odkladom 3 roky a zákaz viesť vozidlo na 4,5 roka - vodič zrazil v Leviciach v decembri 2014 chodca na priechode, ktorý zomrel.
3. Podmienka 2 roky s odkladom 4,5 roka, zákaz viesť vozidlo 6,5 roka - na priechode zrazil vodič chodkyňu v Martine v januári 2015, ktorá na následky zranení zomrela.
4. Podmienka 2 mesiace, odklad 1 rok - vodič 4. 12. 2008 v Bratislave zrazil chodca na priechode pre chodcov a na následky zranení zomrel.
5. Podmienka 2 roky s odkladom 30 mesiacov, zákaz viesť vozidlá na 4 roky - vodič v rýchlosti 76 km/h zrazil chodca v Michalovciach v marci 2015 na priechode pre chodcov, ktorý zomrel.
6. Podmienka na 2 roky s odkladom 5 rokov, zákaz šoférovať na 6 rokov - v centre Bratislavy v decembri 2012 prešiel vodič na priechode pre chodcov chodkyňu, ktorá zomrela.
7. Podmienka na 2,5 roka s odkladom 3,5 roka, zákaz šoférovať 48 mesiacov - v máji 2011 vodič idúci rýchlosťou 75 km/h zrazil chodca na priechode v Košiciach, ktorý následne zomrel.
8. Podmienka 3 roky s odkladom 5 rokov, zákaz šoférovať 2 roky - v Nitre v októbri 2011 vodič zrazil chodkyňu na priechode pre chodcov, ktorá zomrela.
9. Podmienka 3 roky, s odkladom na 4 roky, zákaz šoférovať 4 roky - v Rožňave v máji 2012 v rýchlosti 81 km/h vodič zrazil chodca na priechode, ktorý zomrel.
10. Nepodmienečný trest 4,5 roka, zákaz viesť vozidlo na 9 rokov - vodič z miesta činu ušiel.
11. Nepodmienečný trest 3 roky 9 mesiacov, zákaz viesť vozidlo 7 rokov - v júni 2012 v Bratislave vodič zrazil v rýchlosti 110 km/h chodkyňu na priechode, ktorá zomrela.